گزارش و تحلیل

بیانیه مطبوعاتی رئیس مجلس ایران از نتایج سفرش به مسکو

دكتر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران بنابه دعوت رسمي آقاي والودين رئيس مجلس دوماي فدراسيون روسيه از تاريخ 99/11/19 لغايت 99/11/21 از فدراسيون روسيه ديدار کرد.
Sputnik

در جریان این سفر پیام مهم مقام معظم رهبری خطاب به آقای پوتین رییس جمهور روسیه منتقل شد. با توجه به اهمیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی این پیام حاوی نکات راهبردی است که مورد توجه رییس جمهور روسیه قرار گرفت.
اين ديدار نشان‌دهنده عمق روابط صميمانه دو كشور همسايه و نقطه عطفي در همكاري‌هاي پارلماني فيمابين مي‌باشد.
آقاي قاليباف در اين سفر علاوه بر دیدار و رایزنی با رئيس مجلس دوماي فدراسيون روسيه با خانم ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه( مجلس سنا) و آقاي پاتروشف دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ديدار و درباره طيف گسترده‌اي از موضوعات مورد علاقه به ويژه چشم‌انداز مناسبات دوجانبه در عرصه‌هاي سياسي – اقتصادي و پارلماني و تحولات منطقه و جهان در فضايي دوستانه و سازنده گفتگو و تبادل‌نظر كردند.
طرفين در گفتگوهاي خود با بيان اهميت رشد و توسعه مناسبات دو كشور در عرصه‌هاي مختلف و تداوم رايزني‌ها و مشورت‌هاي منظم فيمابين برحمايت و پشتيباني مجالس دو كشور از توسعه و تحكيم روابط تهران – مسكو تاكيد كردند.
آقاي قاليباف در گفتگوهاي خود با مقامات عالیرتبه مسکو ضرورت تدوين و تنظيم نقشه راه، گسترش مناسبات دو كشور به ويژه در عرصه‌های اقتصادي، تجاري فرهنگی ، صنعتی و استمرار رايزني‌هاي منطقه‌ و بین‌الملل را مورد تأکید قرار دادند.

قالیباف نامه رهبر ایران برای پوتین را به رئیس دومای روسیه تحویل داد + ویدئو

دو طرف با تشريح ديدگاه‌هاي مشترك در قبال مسائل منطقه و جهان از قبيل مبارزه با تروريسم، ضرورت تقويت و تحكيم صلح و امنيت پايدار در منطقه و مبارزه با جرائم سازمان‌يافته بر عزم راسخ خود براي كمك به پيشبرد مناسبات دو كشور و برطرف نمودن چالش‌هاي فرارو در تمامي عرصه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی تأكيد كردند.
روساي مجالس دو كشور بر ضرورت بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي متنوع ايران و روسيه براي ارتقاي سطح مناسبات اقتصادي فيمابين به ويژه در عرصه‌هاي انرژي، صنعت، فناوري، ارتباطات، گردشگري، بنادر و حمل و نقل، ريلي و جاده‌اي تاكيد كردند و توافق نمودند نشست بعدي كميسيون عالي مشترك پارلمانی ايران و روسيه را در نخستين فرصت پيش‌رو برگزار نمايند.
در جریان این سفر، آقای میاسنیکوویچ دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در محل اقامت دکتر قالیباف با ایشان دیدار و راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه قرار گرفت. طرفین بر اهمیت تسریع در مذاکرات پیوستن داِیم ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تأکید کردند.
همچنین علاوه بر دیدار جمعی از تجار و بازرگانان روسی و ایرانی با رییس مجلس شورای اسلامی و بررسی مشکلات و فرصت‌های پیش رو ، آقای دکتر قالیباف با حضور در موسسه شرق‌شناسی روسیه و همچنین آکادمی دیپلماتیک وزارت امورخارجه ضمن تبیین دیدگاه‌های خویش به سوالات اساتید، نخبگان ، صاحبنظران و دانشجویان پاسخ داد.
رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با حضور در مراسم جشن  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک ايام دهه فجر به بیان ریشه های انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن پرداختند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن قدرداني و سپاسگزاري از پذيرايي گرم و دوستانه جناب آقاي والودين رئيس محترم دوماي دولتي روسيه از ايشان و هيأت همراه براي ديدار رسمي از تهران دعوت به عمل آوردند.
آقایان حجت‌ الاسلام و المسلمین ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دکتر عباسی رییس کمیسیون انرژی ، دکتر ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و دکتر عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ، رییس مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی کردند. روسای کمیسیون‌های مذکور در این سفر با همتایان پارلمانی خود و برخی مقامات دولتی دیدار و رایزنی کردند.

بحث و گفتگو