تولد رئیس جمهور ایران: روحانی 72 ساله شد +عکس

امروز تولد حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، 7 سال دوران ریاست جمهوری ایشان با دستآوردهایی همراه بوده است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، امروز 21 آبان ۱۳۹۹ برابر با جشن ۷۲ سالگی رئیس جمهور ایران است. وی در سال 1327 در سرخه استان سمنان بدنیا امد. وی در تاریخ 22 فروردین 1392 با شعار دولت تدبیر و امید، نماد انتخاباتی کلید، رنگ انتخاباتی بنفش توانست در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. و پس از ان در انتخابات سال ۱۳۹۶ نیز برای بار دوم رئیس جمهور منتخب مردم شناخته شد.
در طول مدت این سالها مذاکرات هسته ای همواره در راس برنامه های روحانی قرار داشت.
۱۰ سال از مذاکرات هسته ای می گذشت، و رئیس جمهور ایران با مذاکرات با گروه پنج بعلاوه یک توانست در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، توافق برجام را به همراه تیم خود امضا نماید.

 در تیر ماه ۱۳۹۷ ایران برای چهارمین بار پس از انقلاب در دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه ایالات متحده طرح دعوی کرد؛ اعلام دعوایی که پس از برگزاری چندین جلسه با حضور قضات و نمایندگان دو کشور در نهایت منجر به رای دادگاه به حکم ایران شد.

پیروزی ایران در دادگاه لوگزامبرگ از جمله پیروزی دیگر حقوقی و مادی برای ایران است. رفع توقیف دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بسیار برای ایرانیان مهم بود. دادگاهی در لوکزامبورگبا درخواست آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از محل دارایی های ایران مخالفت و حکم توقیف این دارایی ها به ارزش 1.6 میلیارد دلار را لغو کرد.
از جمله دیگر دستاورد بزرگ حسن روحانی، حفظ جان دریاچه ارومیه بود که دولت در شش سال اخیر در اجرای راهکارهای 28 گانه احیا دریاچه ارومیه جز در یک پروژه انتقال آب از طریق تونل از کانی سیب را مطرح نمود.

در راستای حفظ محیط زیست، پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های کویری کشور از جمله کرمان، یزد و هرمزگان به عنوان یک منبع آب پایدار از صدها کیلومتر دورتر یکی دیگر از تلاش های روحانی برای کمک به مناطق جنوبی کشور بود.افتتاح ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به کرمان برای مردم خطه جنوبی حتی یزد بسیار مفید بود.حسن روحانی در سال ۱۳۹۹ و شروع پاندمی کرونا دستورات و طرح های زیادی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در ایران داشت. در زمان ریاست جمهوری روحانی وی از سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران شرکت‌های دانش‌بنیان که در بحث مقابله و مبارزه با کرونا و ساخت دارو فعالیت گسترده داشته باشند.

اکنون تا سال 1400 تنها یک سال به پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی باقی مانده است، سال دیگر در این روزها آخرین تولد حسن روحانی در این پست جشن گرفته می شود، ايشان يک سال ديگر خدمت به مردم را در برنامه هاي خود در پیش دارد.

روحانی 5 فرزند دارد و علاقه زیاد به فوتبال و کوه نوردی دارد.

بحث و گفتگو