گزارش و تحلیل

تنش با ایران به ضرر خانه شیشه ای امارات

مقامات امارات بار دیگر با مطرح کردن ادعاهای تکراری خود در خصوص جزایر سه گانه ایران، خواستار گفتگو با تهران در این خصوص شدند.
Sputnik

اسپوتنیک – پس از توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، تنش های میان این کشور حاشیه خلیج فارس و ایران بوجود آمد.

شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجۀ امارات، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی "اشغال" جزایر سه‌گانه توسط ایران و خواستار مذاکره در این خصوص شد. وی  گفت: امارات در مورد حاکمیت بر سه جزیرۀ تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که توسط ایران اشغال شده است، حق قانونی دارد و سپس افزود، امارات خواهان راه حلی مسالمت‌آمیز است، اما ایران تاکنون درخواست مذاکره را نادیده گرفته است.

پاسخ ایران به ادعای امارات بر جزایر سه گانه

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به این ادعاها گفت: حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردید ناپذیر است و تمامی اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود صورت گرفته و بدیهی است به هیچ دولت خارجی مربوط نمی‌ باشد.

صباح زنگنه، کارشناس مسایل جهان عرب و سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

خط قرمز ایران در این خصوص کاملا مشخص است و سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ و آب های سرزمینی آنها قسمتی از ایران و جزء غیرقابل تجزیه سرزمین ایران هستند و این نوع ادعای امارات با توجه به اینکه مقامات فعلی این کشور جوان هستند و اطلاع ندارند که چه توافقاتی صورت گرفته و این موضوع در دهه هفتاد میلادی بسته شده است و ایران پس از خروج استعمارگر انگلیس از این جزایر، حاکمیت خود بر آنها را برقرار کرد.

تکرار این اظهارات در حقیقت نوعی دعوت به ایجاد تنش در منطقه است و این تنش ها هرگز به سود امارات نخواهد بود و امارات بهتر است که به عقلانیت پدران خود بازگردند و ببینند که شیخ زاید چگونه با این مسائل برخورد کرده است.

این کارشناس در ادامه در خصوص احتمال درگیری میان ایران و امارات پس عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل نیز گفت:

بعید به نظر می رسد که در پی عادی سازی و نزدیک شدن اسرائیل به امارات درگیری هایی میان ایران و امارات صورت بگیرد، کسی که در خانه شیشه ای زندگی می کند به سمت مردم سنگ پرتاب نمی کند و اماراتی ها به خوبی می دانند که زندگی در خانه شیشه ای به چه معناست و چگونه باید با همسایگان برخورد منطقی و صحیح داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد که ایران مخالف هرگونه تنش است، اما ایجاد هرگونه تنش از سوی امارت به نفع این کشور نخواهد بود.

بحث و گفتگو