ترامپ از تعامل با روسیه برای انعقاد توافقنامه هسته ای سخن گفت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ایالات متحده از انعقاد توافقنامه در زمینه تسلیحات هسته ای با روسیه خوشحال خواهد شد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک ، ترامپ در فلوریدا به خبرنگاران گفت: "ما اکنون در حال همکاری با روسیه برای تدوین توافقنامه  منع گسترش سلاح های هسته ای هستیم . اگر چیزی شبیه به آن داشته  عالی خواهد بود."

در وین ، از روز 27 تا 30 ژوئیه ، نشست هیئت های روسیه و ایالات متحده در چارچوب گفت و گوی استراتژیک دو جانبه در قالب کارگروه های کارشناسی در زمینه های امنیت فضای کیهانی  ، دکترین ها و قابلیت ها  و همچنین شفاف سازی و کنترل  برگزار شد.

مذاکرات روسیه و آمریکا درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای در وین 

یک ماه پیش از آن ، در تاریخ  22 و23 ژوئن ، رایزنی های روسیه و آمریکا در مورد ثبات استراتژیک در وین برگزار شده بود که طی آن طرفین در مورد تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی (استارت نو) ، حفظ ثبات و رفتار قابل پیش بینی در شرایط خاتمه اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و دارای برد کوتاه ((INF بحث کردند. در این رایزنی ها ، طرفین بر راه اندازی یک کارگروه در زمینه امور مربوط به فضای کیهانی و تعدادی دیگر از کارگروه ها تأکید کردند.

استارت نو که در سال 2010 به امضا رسیده است ، تنها پیمان در خصوص محدود سازی تسلیحات بین روسیه و ایالات متحده است. اعتبار این توافق نامه در فوریه 2021 منقضی می شود و فعلاً واشنگتن اعلام نکرد که  آیا قصد تمدید آن را دارد یا خیر. روسیه طرفدارتمدید بدون پیش شرط معاهده استارت نو  است.

بحث و گفتگو