آزمایشات سیاسی بی خردانه در خاورمیانه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در 16 ـ مین نشست سالانه باشگاه بین المللی مباحثه "والدای" اظهار داشت خاورمیانه به میدانی برای آزمایشات سیاسی بی خردانه دارای عواقب فاجعه بار تبدیل شده است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت:" خاورمیانه مهد بسیاری از تمدن ها و ادیان جهانی به میدانی برای برای آزمایشات سیاسی بی خردانه دارای عواقب فاجعه بار تبدیل شده و این موضوع، موضوع بسیار حادّی است".

وزیر خارجه روسیه افزود:" ماجراجویی ها برای تغییر رژیم ها در عراق و لیبی در ماهیت امر به تخریب دولتمداری در این کشورها منجر شد. عراق در هرحال به شکلی دولتمداری خود را به حالت عادی در آورد و ما از جمله با بالابردن قدرت نظامی نیروهای انتظامی و ارتش عراق برای مبارزه با بقایای گروهک های تروریستی فعالانه به همکاران عراقی خود کمک می کنیم".

لاوروف یادآور شد در سالهای 70 و 80 قرن بیستم میلادی که اتحاد شوروی در افغانستان حضور داشت ، آمریکا تسلیحات و دیگر وسایل لازم را به مجاهدین افغانی تحویل داده و به این ترتیب به مقاومت آنها در برابر شوروی کمک می کرد. وزیر خارجه روسیه خاطرنشان ساخت در نتیجه این کار آمریکایی ها ، "القاعده" (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) ایجاد شده و در 11 سپتامبر 2001 به آمریکا ضربه وارد آورد. وزیر خارجه روسیه در پایان گفت:" به نظر می رسید در همان زمان می بایستی به این نتیجه می رسیدند که حساب کردن روی امکان کنترل تروریست ها و استفاده از آنها در راستای اهداف ژئوپلتیک، یک کار جنایتکارانه  است".

 

بحث و گفتگو