گزارش و تحلیل

سرنوشت ملوانان روس نفتکش انگلیسی

در روز های اخیر صحبت از تشکیل ائتلافی به سرکردگی آمریکا برای ایجاد امنیت در خلیج فارس است.
Sputnik

در این رابطه خبرنگار اسپوتنیک در تهران نظر دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران را جویا شد:

ائتلاف بین المللی به چه دلیل برای محافظت از نفتکش ها در خلیج فارس می خواهد به وجود بیاید در حالیکه آمریکا مسئول تنش در خلیج فارس و دنیا است. آتش افروز هیچگاه نمی تواند آتش نشان باشد، آمریکا کافیست آتش افروزی را متوقف کند تا همه چیز آرام شود. 

ایران باید نفتکش انگلیسی را آزاد کند
آمریکا هرگاه به خلیج فارس قدم گذاشته جز خشونت، جنگ و آدم کشی چیزی همراه نداشته مانند اقدام آنها در کشتار 290 نفر در هواپیمای ایرانی؛ جمهوری اسلامی معتقد است که اقدام انگلیس در تنگه ی جبل الطارق یک راهزنی دریایی است و هیچ منطقی هم نداشته، اینکه کشور مقصد در تحریم های اتحادیه ی اروپا بوده یک موضوع اشتباه است چرا که اساسا اتحادیه ی اروپا با تحریم های فرا مرزی مخالف است و اگر تحریمی هم وجود داشته مربوط به اعضای آن به صورت خاص بوده نه برای دیگر کشور ها که آنرا رعایت کنند، ضمن اینکه ما پیش از این هم ذکر کرده بودیم که اگر چه این موضوع به انگلیس مربوط نیست اما کشتی به جایی که آنها اعلام کردند نمی رفته، لذا آنچه دولت انگلیس انجام داده همدستی با تروریسم اقتصادی آمریکا است و در اینکه این موضوع یک راهزنی دریایی است شکی نیست، آمریکا در تلاش است تا از رسیدن غذا و دارو به مردم ایران جلوگیری کند و انگلیس هم با این موضوع همراهی کرده لذا شریک تروریسم اقتصادی ایالات متحده است و این موضوع قطعا تبعاتی دارد.

دکتر محمد جواد ظریف در رابطه با کشتی نفتکش انگلیسی که در خلیج فارس متوقف شده بود به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ما در خلیج فارس بزرگترین ساحل را داریم، نزدیک به 2000 کیلومتر ساحل در خلیج فارس، حضور ما در تنگه ی هرمز و نزدیک به 1500 کیلومتر ساحل در دریای عمان دلایلی برای نامگذاری نام خلیج فارس با این اسم است نه برای مثال خلیج مکزیک، این یعنی ما مسئول امنیت این منطقه هستیم و همواره امنیت را در این منطقه ما حفظ کردیم، امنیتی که باید برای همه باشد ما برای حفظ امنیت خلیج فارس پیش از این از برخی تخلفات و جرایم چشم پوشی می کردیم اما امروز دیگر دلیلی نمیبینیم که از چیزی چشم پوشی کنیم، مخصوصا در برابر انگلیس که بدون توجه به قوانین و مقررات در راهزنی دریایی شرکت می کند، لذا اقدام ما عمل متقابل نیست بلکه چشم پوشی نکردن از تخلفات است، اکنون هم کشتی انگلیسی باید به دلیل تخلفاتی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران برای آن طرح شکایت شده در دادگاه های ایران مورد بررسی قرار گیرد اگر ضرورت داشته باشد ما هم کمک خواهیم کرد.

وی در رابطه با سرنوشت ملوانان روس این کشتی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

دسترسی کنسولی به این ملوانان در ایران داده شده و بازگشت آنها به کشورشان منوط به رایزنی کنسولی این ملوانان و شرکتشان با مراجع قانونی دارد که چه تصمیمی را میگیرند.

بحث و گفتگو