اسپوتنیک به نقل از نشریه فارین افیرز آمریکا می نویسد: کشورهایی که زمانی جهان را به سمت باز بودن اقتصادی هدایت کرده اند، اکنون به حمایت گرایی می افتند. طی دو سال و نیم گذشته، ایالات متحده از قرارداد مشارکت پاسیفیک خارج شده و عوارض گمرکی فولاد، آلومینیوم و طیف وسیعی از کالاهای چینی دیگر را اعمال کرده است. بریتانیا به تدریج از بزرگترین منطقه آزاد تجاری در جهان خارج میشود و رشد احساسات ملی گرایانه در دیگر جاها نشان میدهد که چنین رفتار ویرانگرانه در مکان های دیگر
تکرار می شود. دنیای ثروتمند به سمت انزوا می رود.
این در حالی است که رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه تقاضا برای محصولات تولید شده در کشورهای توسعه یافته را تحریک می کند. تجارت خدمات در حال افزایش است. شرکت ها تولید را به مشتریان نزدیک تر می کنند تا سریعا به تغییرات تقاضا پاسخ داده شود. خودکارسازی تولید، سرعت جستجوی دائمی افراد را که می خواهند برای دستمزد پایین تر کار کنند، کاهش داده است. و کالاهای مدرن بهقدری پیچیده شدهاند که طراحی و سرویس فنی آنها اهمیت بیشتری از تولید پیدا میکنند.
در گذشته…
تجارت خدمات، سهم بی سابقه ای در اقتصاد جهانی خواهد داشت
شکوفایی خودکارسازی به این معنی است که شرکت ها الآن هنگام انتخاب محل برای سرمایه گذاری نگران هزینه های کار نیستند. در دهه های اخیر، شرکت ها به دنبال پیدا کردن کار کم هزینه بوده اند، حتی اگر مجبور به ایجاد زنجیره های طولانی و پیچیده ای باشند. این مدل دیگر غالب نیست. در حال حاضر عوامل دیگر مهم هستند مانند دسترسی به منابع، سرعت که شرکت ها می توانند محصولات خود را به مصرف کنندگان تحویل دهند و مهارت هایی که کارمندان دارند. شرکت ها در حال ساخت کارخانه های کاملا اتوماتیک برای تولید پارچه، لباس، کفش و اسباب بازی هستند — محصولات پر زحمتی که به چین و دیگر کشورهای در حال رشد اجازه می دهند جای خود را در تولیدات جهانی اشغال کنند.
و در حال حاضر…
در طول دهه ها، شرکت های تولیدی، اشیای فیزیکی را ایجاد کرده اند. امروز این کار دیگر لازم نیست. برخی از شرکت های چند ملیتی، از جمله اپل و بسیاری از شرکت های دارویی، به "تولید کنندگان مجازی" تبدیل شدند. آنها شرکت هایی هستند که محصول را طراحی و توزیع میکنند ولی در تولید به پیمانکاران محلی اتکا میکنند. این تغییرات چرخش مقیاسی بسوی کالاهای غیرمادی را نشان میدهد. در بسیاری از رشتههای صنایع، کارهای علمی- تحقیقی، توسعه، بازاریابی، توزیع و خدمات پس از فروش در حال حاضر ارزش بیشتری را نسبت به کالاهای واقعی ایجاد می کنند و سریعتر در حال توسعه هستند. اقتصاددان خانم کارول کورادو ثابت کرد که سرمایه گذاری های سالانه شرکت ها در دارایی های غیرمادی مانند نرم افزار، مارک ها و برندها و مالکیت فکری بیشتر از سرمایه گذاری شان در ساختمان ها، تجهیزات و سایر دارایی های فیزیکی است. این امر به این علت است که محصولات پیچیده تر شده اند. به عنوان مثال، نرم افزار در حال حاضر 10 درصد هزینه های اتومبیل های جدید را تشکیل می دهد و طبق پیش بینی شرکت مک کینزی، انتظار می رود این میزان تا سال 2030 به 30 درصد افزایش یابد.
در نهایت، کشورهای در حال توسعه غنی تر می شوند و تعداد بیشتر خودرو، کامپیوتر، هواپیما و تجهیزات از کشورهای توسعه یافته را خریداری خواهند کرد. فقط در سال 2017، به آن کشورها کالاهایی به ارزشد بیش از 4 تریلیون دلار صادر شد. کشورهایی
این تجارت بود که نقش مهمی در کاهش فقر در سرتاسر جهان ایفا کرد. اگر کشورهای در حال توسعه استراتژی های خود را برای استفاده از موج بعدی جهانی شدن تغییر دهند، تجارت ممکن است همچنان مردم را از قشر فقر به طبقه متوسط الحال منتقل کند. اما کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته باید جهان بینی خود را به طور اساسی تغییر دهند. آنها در لحظه ای از جهان بقیه جدا می شوند که باید مخصوصا بروی این کشورها آغوش خود را باز کنند.