روحانی و مکرون در باره چه صحبت کردند؟

روحانی: ایران به رغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، برجام را حفظ کند.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»،روسای جمهوری ایران و فرانسه در تماسی تلفنی درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

حسن روحانی روز 6  در تماس تلفنی امانوئل مکرون با اشاره به تاکید همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام گفت:«ایران طی 14 ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریم‌های آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند. تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود.توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 5 بعلاوه یک باشد».

رئیس جمهوری فرانسه در خصوص خروج آمریکا از برجام بطور یکجانبه گفت:«اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و تمام تلاش خود را در این مسیر بکار گرفته است. می‌پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع بکار می‌گیریم.

واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی

پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته‌جمعی و اقدامی تاسف‌بار خواهد بود و بنابراین مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام، حفظ و به تنش‌زدایی کمک شود. فرانسه نیز آماده است در این مسیر تلاش‌هایش را بویژه در مسیر خواست ایران که آتش‌بس در این جنگ اقتصادی است، دوچندان کند».

گفتنی است، روابط آمریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهورآمریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

بحث و گفتگو