گزارش و تحلیل

هاشمی: ایرنا و اسپوتنیک می توانند مرکز آموزشی مشترک تاسیس کنند

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، همکاری با خبرگزاری اسپوتنیک را برای خبرگزاری ایرنا مهم توصیف کرد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، سید ضیا هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" برای شرکت در همایش بین المللی اقتصادی روسیه به شهر سن پترزبورگ سفر کرده است.

حضور مدیر عامل ایرنا در همایش سن پترزبورگ

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در حاشیه همایش اقتصادی سن پترزبورگ 2019 در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک اعلام کرد که خبرگزاری ایرنا و راسیا سیگودنیا (خبرگزاری اسپوتنیک زیر مجمعه راسیا سیگودنیا می باشد) با همکاری یکدیگر به مبارزه با خبرهای جعلی، تبلیغات غرب و دفاع از منافع ملی در فضای رسانه ای خواهند پرداخت.

مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در ادامه به سوالات مختلفی در زمینه همکاری رسانه های ایرانی و روسی و همچنین فضای رسانه ای دنیا پاسخ داد. 

اسپوتنیک: در سال گذشته موافقتنامه همکاری به امضا رسید. اهمیت این مشارکت با آژانس خبری اسپوتنیک را در چه می بینید؟ آیا شما اخبار منتشره در اسپوتنیک را پیگیری می کنید؟

هاشمی: خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران است و ایران نیز ارتباطات گسترده اقتصادی و سیاسی و همچنین روابط تاریخی و فرهنگی روسیه دارد. بنابراین نوع تعامل و همکاری رسانه ای با رسانه های معتبر روسیه برای ما بسیار مهم است و بر این اساس این نوع ارتباط و همکاری را طی چند دهه گذشته داشتیم و در عین حال به شخصه طی یکسال گذشته تلاش کردم که همکاری های خود را با رسانه های مختلف و بزرگ روسیه افزایش دهم. به همین دلیل نیز سال گذشته نیز در همین همایش اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کردم، در طی این مدت نیز چند هیئت روسی نیز به تهران سفر کرده اند و با ما دیدار داشتند.
خبرگزاری راسیا سیگودنیا، تاس و مشخصا خبرگزاری اسپوتنیک برای ما جایگاه مهمی دارند و ما خبرهای بسیاری از اسپوتنیک مخابره می کنیم و همچنین خبرهایی را از ایرنا را در اختیار اسپوتنیک و سایر خبرگزاری های روسیه قرار می دهیم.
ما در مسیر توسعه همکاری و تعاملات دو کشور و دو ملت نقش عمده ای داریم و به ویژه در این شرایط تاریخی توسعه همکاری یک ضرورت ملی و تاریخی است.

اسپوتنیک: اغلب در گزارش های تهیه شده خبرنگاران ما با شرکت سخنگویان عالی رتبه این جمله را می شنویم «اسپوتنیک شبیه ایرنا»ی ماست». به نظر شما چه چیزی باعث بروز چنین سطح بالای اعتماد سیاستمداران ایرانی به آژانس خبری اسپوتنیک شده است؟

هاشمی: ما در ایران چندین خبرگزاری داریم که ایرنا خبرگزاری ملی و رسمی و قدیمی ایران است که 85 سال از تاریخ تاسیس آن سپری می شود. طبیعتا خبرگزاری های دیگر این قدمت را ندارند و حداکثر حدود 25 سال از عمر این خبرگزاری ها می گذرد و از طرف دیگر خبرگزاری ایرنا یک خبرگزاری ملی و رسمی است و در کشورهای مختلف دنیا و شهرهای ایران نمایندگی دارد و مدیریت ایرنا با تایید دولت انتخاب می شود، بنابراین هنگامی که اسپوتنیک را به ایرنا تشبیه می کنند، بنابراین در واقع مهمترین و بزرگترین خبرگزاری رسمی تشبیه می شود و از این منظر این مقایسه، یک مقایسه درستی است. برای ما خبرگزاری تاس که همکاری طولانی با این خبرگزاری داریم و خبرگزاری اسپوتنیک که در حوضه های روابط بین المللی با یکدیگر همکاری داریم برای ما مهم هستند.

اسپوتنیک: در روسیه مسابقات زیادی در فرمات بین المللی برای خبرنگاران، ژورنالیست ها و عکاسان خبری جوان وجود دارد. یکی از آن ها را آژانس خبری ما برگزار می کند. عکاسان ایرانی شرکت کنندگان دائمی کنکور عکاسی «استنین» هستند. آنها بارها برنده این کنکور عکاسی شده اند. آیا شما قصد دارید از این تجربه بهره گرفته و کنکور مشابهی در کشور خود برگزار کنید؟

هاشمی: خبرگزاری ایرنا با خبرگزاری های مختلف دنیا ارتباط دارد، به عنوان مثال سال گذشته یک اجلاس بین المللی برگزار کردیم که خبرگزاری 18 کشور دنیا شرکت کردند. ما در اجلاس های بین المللی مختلفی همانند اجلاس اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه، اجلاس خبرگزاری های حوزه خزر حضور فعال و تعاملات بسیاری داریم. طی یکسال گذشته بیش از 20 هیئت خارجی از جمله مدیران ارشد خبرگزاری های مختلف از خبرگزاری ایرنا دیدن کردند. درباره مسابقات و جشنواره های خبری و عکاسی یک الگوی موفقی است برای الگوسازی و تشویق و شناسایی کارهای برجسته که ما این مسابقات را در سطح ملی برگزار می کنیم که برگزاری این مسابقات در سطح بین المللی می تواند جزء برنامه های ما باشد که با خبرگزاری راسیا سیگودنیا می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

اسپوتنیک: در روسیه مسابقات زیادی در بخش بین المللی برای خبرنگاران، ژورنالیست ها و عکاسان خبری جوان وجود دارد. یکی از آن ها را آژانس خبری ما برگزار می کند. عکاسان ایرانی شرکت کنندگان دائمی کنکور عکاسی «استنین» هستند. آنها بارها برنده این کنکور عکاسی شده اند. آیا شما قصد دارید از این تجربه بهره گرفته و کنکور مشابهی در کشور خود برگزار کنید؟

هاشمی: خبرگزاری ایرنا با خبرگزاری های مختلف دنیا ارتباط دارد، به عنوان مثال سال گذشته یک اجلاس بین المللی برگزار کردیم که خبرگزاری 18 کشور دنیا شرکت کردند. ما در اجلاس های بین المللی مختلفی همانند اجلاس اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه، اجلاس خبرگزاری های حوزه خزر حضور فعال و تعاملات بسیاری داریم. طی یکسال گذشته بیش از 20 هیئت خارجی از جمله مدیران ارشد خبرگزاری های مختلف از خبرگزاری ایرنا دیدن کردند. درباره مسابقات و جشنواره های خبری و عکاسی یک الگوی موفقی است برای الگوسازی و تشویق و شناسایی کارهای برجسته که ما این مسابقات را در سطح ملی برگزار می کنیم که برگزاری این مسابقات در سطح بین المللی می تواند جزء برنامه های ما باشد که با خبرگزاری راسیا سیگودنیا می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

اسپوتنیک: نظر شما در باره ایجاد مدرسه مشترک بین المللی ژورنالیست ها، دوره های دانش‌افزایی بین آژانس های خبری ما چیست؟ اینگونه همکاری تا چه حد می تواند در سطح جهانی برخورد نسبت به کشورهای ما را تغییر بدهد؟

هاشمی: در دیدار با مدیرعامل اسپوتنیک درباره توسعه همکاری های آموزشی مذاکراتی انجام دادیم و حتما این همکاری را خواهیم داشت و ایرنا با کشورهای همسایه نیز برای برگزاری دوره های آموزشی گفتگوهایی انجام داده و از آنجایی که بنده علاوه بر مدیریت ایرنا در دانشگاه نیز تدریس می کنم، خیلی به حوزه آموزش علاقه مند هستم و فکر می کنم که این موضوع برای شکل گیری یک مکتب، سنت و رویکرد خاص خبری می تواند به ما کمک کند و ایرنا از این موضوع استقبال می کند و تنها باید پله پله پیش رفت و سپس به تاسیس مراکز آموزشی پرداخت.

اسپوتنیک: اینگونه همکاری تا چه حد می تواند در سطح جهانی برخورد نسبت به کشورهای ما را تغییر بدهد؟

هاشمی: رسانه های غربی یک مقدار منطبق بر فضای مجازی نیست و در فضای مجازی تنوع و فعالیت های بیشتری وجود دارد، حتی این پدیده فضای مجازی برای کشورهای غربی یک پدیده جدید است، از اینرو حوزه آموزش به تقویت فضای رسانه ها و رسانه های معتبر کمک می کند، طبیعتا اگر ما بتوانیم در فضای رسانه ای فعال و تقویت شویم، هم مسائل و چالشهای ما کنترل می شود و هم اینکه روابط و تعامل بین الملی افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعا چالشهایی که می تواند به منافع ملی در بخش های مختلف، شایعات، فیک نیوز و تصویر سازی غلط را می توان کنترل کرد و نهایتا توسعه و تقویت همکاری فرهنگی و آشنایی و شناخت بیشتر فرهنگ صورت می گیرد که در مقابل یکسری از چالش ها خواهد ایستاد.

بحث و گفتگو