در بین کشورهای این حوزه جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را برای تجارت روسیه و ورود به بازارهای بین المللی بازی می کند.
اُدس بایسلطانوف ، معاون وزیر امور قفقاز شمالی روسیه در گفتگویی ویژه ی با اسپوتنیک در خصوص همکاری با ایران در پروژه ی " پایانه کاسپین" شرح داد.
ویژگی های این پروژه چیست؟
در نوامبر سال 2017 دولت روسیه ، استراتژی توسعه ی بنادر دریایی روسیه در حوزه ی دریای خزر ، راه آهن و جاده ی اتومبیل رو منتهی به آن در دوره ی تا سال 2030 را تصویب نمود.
برنامه ی اصلی ، ادغام بنادر روسیه در دریای خزر و در مراکز مهم حمل و نقلی و کریدور تجارت بین المللی بود که در مرکز حمل و نقلی واحد دریای خزر با اولویت استفاده از محصولات صنعتی میهنی ایجاد می شود.
این استراتژی ، فعالیت هایی با هدف شکل گیری بیشتر تبادل کالا و بار ضمن رشد تقاضاهای مصرف کنندگان در آینده یعنی ایران، هند، کشورهای خلیج فارس و آفریقای شرقی را مد نظر دارد.
از آنجا که جمهوری اسلامی ایران زیرساخت های گسترده ی زمینی و دریایی در حوزه دریای خزر دارد، توسعه ی بنادر روسیه برای ورود کالاهای میهنی به بازار ایران و همچنین کشورهای خلیج فارس و هند کمک می کند. طی10 سال پس از ساخت بندرعمیق دریایی ، حداکثر رشد قدرت بنادر دریایی برنامه ریزی شده است. به واسطه ی این امر افزایش سهم صادرات و واردات کالاها از طریق ساحل دریای خزر مهیا می گردد. ضمن اینکه ما به افزایش تبادل کالا با هند و چین از طریق جمهوری اسلامی ایران علاقه مندیم. در این زمینه ما امیدواریم که همکاری پرباری بین کشورهای ما حاصل شود.
مشارکت و علاقه ایران به این پروژه چطوراست؟ آیا همکاری متقابلی با طرف ایرانی صورت می گیرد؟ آیا توافق ها و قراردادهایی وجود دارد؟
دریای خزر در تقاطع کریدور حمل و نقلی بین المللی شمال-جنوب و شرق —غرب قرار داشته و چشم انداز ایجاد " یک کمربند- یک راه " در پروژه ی کاسپین وجود دارد. چشم انداز وسیع توسعه ی تجارت ترانس کاسپین با ایران و افزایش متقاضیان آن هم هست.
اواخر ماه اکتبر در وزارت امور قفقاز روسیه جلسه ی کاری با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی عباس احمد آخوندی تشکیل شد که در آن، مسئله ی مذکور توجه زیادی را از طرف هیات ایرانی به خود جلب نمود.
در جریان این دیدار چشم اندازهای ارتباطات متقابل منطقه ی قفقاز شمالی و جمهوری اسلامی ایران و قبل از همه در زمینه ی توریسم، پزشکی، کشاورزی و همچنین مسائل توسعه ی زیرساخت های حمل و نقلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
توجه ویژه ای به این مسئله در کنفرانس بین المللی " قفقاز شمالی و ایران: تاریخ وچشم اندازهای همکاری" که در ماه دسامبر سال 2017 در ولادی قفقاز برگزار گردید ، اختصاص داده شد. نتایج کار کنفرانس به تقویت آینده ی ارتباطات روسیه و ایران و توسعه ی همکاری به نفع طرفین کمک خواهد کرد.
علاوه بر این اخیرا در وزارت امور قفقاز شمالی روسیه جلسه ی کاری با هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی این کشور و رئیس کمیسیون دائم روسیه و ایران در زمینه همکاری اقتصادی —تجاری آقای مسعود کرباسیان برگزارگردید.
بهای این پروژه در حال حاضر چقدر برآورد می شود؟ چه کسی به بحث تامین مالی آن می پردازد؟
بر اساس صورت حساب های اولیه هزینه برآورد شده اجرای فعالیت های مرتبط با توسعه ی زیرساخت های بنادر و دریایی تقریبا 60 میلیارد روبل است که هزینه ی بودجه ای آن بیشتر از 15 درصد نخواهد بود.
امروز می توان خاطرنشان کرد که برخی از سرمایه گذاران به اجرای پروژه توجه زیادی نشان می دهند. در عین حال شرکت های معینی هستند که به توسعه ی پایانه
کاسپین علاقه مندند و در چارچوب آماده سازی طرح فعالیت ها برای اجرای استراتژی پس از تایید، مشخص خواهند شد.
چه مجموعه هایی در مرکز جای گرفته و در آینده به آن اضافه خواهند شد؟
— مدرن سازی و بازسازی قدرت بنادر موجود (ماخاچکالا، آستراخان، اولیا)
— توسعه ی ترمینال مسافربری در بنادر دریایی با ایست بازرسی در شهر آستراخان با هدف توسعه ی توریسم داخلی و بین المللی در حوزه ی دریای خزر
— ساخت بندر دریایی عمیق جدید که غیر قابل یخ زدن است در محدوده ی جمهوری داغستان در حوالی شهر کاسپیسکا ، ساخت انبارها ، راه آهن و جاده اتومبیل رو. همچنین ما قصد داریم ترمینال غلات با بازده 1000 تن در سال بسازیم. ضمن اینکه تا سال 2025 براساس صورت حساب های اولیه بازده آن تا 2000 تن در سال و تا سال 2030 تا 3000 تن در سال افزایش می یابد.
— ساخت ترمینال برای خدمت رسانی به کشتی های کوچک با هدف توسعه ی فعالیت توریستی در منطقه که نیازمند ساخت بندر قایقی است.
— ساخت کشتی های مدرن و فن آوری های دریایی و انجام سایر فعالیت ها در کشتی سازی میهنی