گزارش و تحلیل

بیپ بیپ برو کنار، چه کسی نقشه عملیات اسرائیل را لو داد؟

روز گذشته یک کانال تلگرامی اطلاعاتی درباره نقشه اسرائیل برای انجام یک عملیات نظامی بر علیه ایران را منتشر کرد و این کانال به گزارش محرمانه ای که در اختیار آمریکا، استرالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار گرفته استناد کرده و رسانه های آمریکایی هم این خبر را باز نشر داده اند.
Sputnik
بلا فاصله اسرائیلی ها آمریکا را متهم کردند که این اطلاعات را درز داده و به ایرانی ها رسانده.
کنگره آمریکا هم تحقیقاتی در این باره باز کرده.
در واقع واکنش های اسرائیل و آمریکا به نوعی به معنای تایید این گزارش به حساب می آید.
برخی باور دارند که دولت آمریکا اصرار داشته هیچ عملیاتی قبل از انتخابات آمریکا انجام نشود چون چنین عملیاتی می تواند روی انتخابات تاثیر گذار باشد و در مقابل نتانیاهو تلاش داشته عملیات را چند روز قبل از انتخابات آمریکا انجام دهد تا بلکه ایران واکنش نشان دهد و تعدادی اسرائیلی و حتی آمریکایی کشته شوند و دمکرات ها ساقط گردند و ترامپ سر کار بیاید.
گو اینکه همچنین احتمال دارد این درز اطلاعاتی عمدی باشد تا ذهن ایرانی ها را از عملیات واقعی منحرف کنند اما بسیاری کارشناسان باور دارند که این احتمال هم وجود دارد که دستگاه های امنیتی ایران به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده باشند و بخشی از آنها را منتشر کرده باشند تا نشان دهند تا چه حدی بر اسرائیل اشراف اطلاعاتی دارند و به نوعی به طرف مقابل اخطار دهند.
در صورتی که این اطلاعات صحت داشته باشد یعنی ایرانی ها به خوبی مطلع بوده اند که اسرائیلی ها چه تحرکاتی انجام داده اند و حتی چه اهدافی را می خواهند هدف قرار دهند و اینکه تسلیحات استراتژیک خود را به کجا منتقل کرده اند و این احتمال وجود داشته و دارد که وقتی اسرائیلی ها در حال جمع کردن مهمات خود برای حمله به ایران می باشند به یکباره ایرانی ها یک پاتک به آنها بزنند و قبل از عملیات کلیه موشک ها و هواپیماها و تسلیحاتی که اسرائیلی ها برای حمله به ایران آماده کرده اند را منهدم کنند.
فراموش نکنید که موشک های ایرانی کمتر از دوازده دقیقه وقت نیاز دارند تا به هر نقطه ای از اسرائیل برسند و عملیات وعده صادق 2 ثابت کرد که ایرانی ها این امکانات را در اختیار دارند.
همچنین این گزارش تایید می کند که ایرانی ها جابه جایی تسلیحات استراتژیک اسرائیل را رصد می کنند و می دانند انبارهای این تسلیحات کجا است و تسلیحات استراتژیک اسرائیل به کجا منتقل شده.
این اطلاعات برای اسرائیل حیاتی است و ایرانی ها می توانند با استفاده از این اطلاعات محل ذخیره سازی تسلیحات استراتژیک اسرائیل را هدف قرار دهند و از وجود این تسلیحات درون اسرائیل به نفع خود بهره ببرند.
عملیات اخیر حزب الله لبنان که طی آن موفق شده به خانه نتانیاهو حمله کند هم یک نوع نمایش اشراف اطلاعاتی به حساب می آید، هم توانمندی حزب الله به رسیدن به هر هدفی که بخواهد به حساب می آید.
محل منزل نتانیاهو در قیصریه جایی در اسرائیل به حساب می آید که بالاترین سطح حفاظت امنیتی برای آنجا تامین شده و بعد فیلم های منتشر شده نشان می دهد که پهباد حزب الله از پشت هلیکوپتر اسرائیلی "از نوع آپاچی ساخت آمریکا" پرواز می کند و احتمالا برایش بوغ هم می زند که برود کنار چون کار دارد و باید برود خانه نتانیاهو را هدف قرار دهد.
در نهایت هم پهباد سقف خانه نتانیاهو که بتون آرمه است را سوراخ می کند.
ماجرا مرا به یاد کارتونی انداخت که در بچه گی ها می دیدیم و احتمالا بسیاری از خوانندگان مقاله دیده باشند، ماجرای کارتنی که همه اش تعقیب و گزیر یک روباه و یک شتر مرغ است و روباه هر چه قدر می دود و هر کاری می کند به شتر مرغ نمی رسد و دائم شتر مرغ روباه را سر کار می گذارد.
نام کارتن را فراموش کرده ام اما قطعا بسیاری آن را با صدای "بیپ بیپ" شترمرغ به یاد دارند، همان کاری که پهباد حزب الله برای هلیکوپتر اسرائیلی انجام داد.
یعنی تصور می کنم سازنده آن هلیکوپتر پس از اینکه این صحنه را دیده باید خودکشی کرده باشد.
به نظر می رسد همانگونه که آن پهباد با "بیپ بیپ" کردن از هلیکوپتر عبور کرد به راحتی می توانست همان هلیکوپتر را هدف قرار دهد و آن را سرنگون کند.
یعنی پیشرفته ترین و مدرن ترین هلیکوپتر آمریکایی حریف یک پهباد "بیپ بیپ" ایرانی نیست.
این ماجرا را فقط برای مزاح و تغییر روحیه خوانندگان مطلب ننوشتم.
عملا این ماجرا نشان می دهد که ایران و جبهه مقاومت هنوز خیلی چیز ها در آستین خود دارند که رو نکرده اند و هر روز یک چیز جدید رو می کنند که همه را بهت زده می کنند.
شاید در مخیله آمریکا و اسرائیل نمی گنجید که ایران موشک های هایپرسونیک قدرت مند، آن هم به تعداد بالا در اختیار دارد اما دیدیم که شد، آمریکایی ها و اسرائیلی ها پس از آن ضربه تلاش کردند اخباری را منتشر کنند مبنی بر اینکه ایران در نهایت چیزی حدود ششصد تا هفتصد موشک دیگر از این نوع در اختیار دارد اما برخی کارشناسان بی طرف باور دارند که ایران بین پانزده تا بیست و پنج هزار موشک از این نوع در اختیار دارد، شاید هم بیشتر، که می داند؟
تازه احتمالا موشک های بسیار پیشرفته تر هم در اختیار دارد که هنوز رو نکرده.
ماجرای پهباد "بیپ بیپ" و قبل از آن پهباد "هد هد" و پهباد "شام آخر" و... فقط پیغام به حساب می آیند.
اصل کار چیز های دیگری است که ایران در اختیار دارد و رو نکرده و به دلیل داشتن این امکانات است که می بینیم مقامات ایرانی بسیار مقتدرانه و خونسرد نسبت به تهدیدات اسرائیل واکنش نشان می دهند.
وزیر خارجه ایران از نیل تا فرات و از دریای عرب تا خزران و آناتولی و قفقاز سفر می کند و به اسرائیلی ها می گوید آنجاهایی که شما آرزوی تصرف آن را داریم، ما حضور مستقیم و علنی داریم.
بر عکس توقعات اسرائیلی ها مقامات ایرانی هیچ کدام به پناهگاه نرفته اند و در روز روشن در مقابل ملیون ها نفر حضور پیدا می کنند.
آیت الله خامنه ای وقت صحبت کردن و یا نگارش نامه نه تبق می زند و نه دست اش مانند نتانیاهو می لرزد.
این مسایل نشان می دهد که ایرانی ها بسیار نسبت به اقتدار خود مطمئن هستند در حالی که هم اسرائیل و هم آمریکا دلواپس هستند که اگر اقدامی بر علیه ایران انجام دهند ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.
حالا هم که اشراف اطلاعاتی ایران کشف شده و حتی اگر هم ماجرا انحرافی باشد باز هم می توان تصور کرد که ایرانی ها خیلی چیز های دیگر در چنته دارند که هنوز رو نکرده اند.
اینکه اسرائیلی ها چند عملیات امنیتی انجام داده اند و چند نفر را ترور کرده اند منجر نمی شود آنها بتوانند جنگ را ببرند، فقط ضربه زده اند، فراموش نکنید یهودی ها بیش از دو هزار سال سابقه جاسوسی و ترور دارند و نمونه معروف آن لو دادن حضرت عیسی مسیح (ع) توسط یهودا بود.
آن زمان هم آنها تصور می کردند با ترور رهبران مخالفان خود می توانند بر دیگران سلطه کنند اما دیدیم که مسیحیت چگونه درجهان گسترش یافت و چگونه همان مسیحی ها در نهایت به جای یهودی ها افتادند و تلاش کردند انتقام خود مسیح را از آنها بگیرند.
امروزه هم همین است، تصور اینکه با ترور رهبران جبهه مقاومت می توانند به نتیجه ای برسند تصوری ساده لوحانه بیش نیست، جبهه مقاومت با خون شهدای خود به درختی تنومند تبدیل می شود که می تواند در مقابل همه دشمنان خود قد علم کند.
حالا هر کسی اطلاعات را لو داده باشد.
بحث و گفتگو