پیمان برقی ایران، آذربایجان و روسیه

شبکه های روسیه و آذربایجان میتوانند تبادل برق را تا 600 مگاوات افزایش بدهند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، مصطفی رجبی، مدیرعامل شرکت "توانیر" در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: یکی از راه های تبادل و انتقال برق میان ایران و روسیه از طریق آذربایجان‌ می باشد. پیمانی میان ایران، آذربایجان و روسیه وجود دارد که امکان تبادل برق تا 300 مگاوات را با همین امکانات موجود فراهم‌ می‌کند. با توجه به اینکه آذربایجان ملاحظات فنی دارد، قرار شد در این سفر وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه هماهنگی برای جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان را ترتیب دهند.
وی افزود: "قطعا در صورت تقویت شبکه های روسیه و آذربایجان این‌میزان میتواند تا 600 مگاوات افزایش پیدا کرده و در‌صورت توسعه شبکه های برق ایران و آذربایجان به حداقل 1000 مگاوات برسد. در صورت برقراری این ارتباط، به دلیل امکان تبادل برق ایران با کشورهای هم مرز خود، فرصتی خوب برای روسیه در جهت تبادلات برق با کشورهای همسایه ایران و آذربایجان نیز فراهم می شود".
وی همچنان موضوع زمان اجرایی پروژه را توصیف کرد: "زمان زیادی لازم نیست، با توجه به اینکه امکان تبادل 150 مگاوات تا دوسال قبل فراهم‌ بود، در صورت حل محدودیت های فنی و تکنیکی از سوی آذربایجان تبادل 300 مگاواتی نیز بسیار سریع اجرایی می شود".
بحث و گفتگو