گزارش و تحلیل

آیا واقعا انتظار بازداشت‌ آقای رئیس جمهور می رود؟

علی‌رغم صدور قرار بازداشت بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به مغولستان به عنوان یکی از امضا کنندگان‌ اساسنامه رم سفر کرد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
Sputnik
به گزارش‌ اسپوتنیک- سميه ماندگار پژوهشگر مسائل بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک گفت: اولین اهمیت این دیدار در چارچوب تعاملات و واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی این سفر در نمایش قدرت رئيس جمهور روسيه در حفظ ارتباطات با کشورهای دوست و همکار روسیه است.
این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به کشوری است که عضو دیوان کیفری بین‌المللی از زمان اساس‌نامه رم مبنی بر بازداشت‌ وی است. اما از آنجایی که دیوان کیفری برای اجرای احکام خود توانایی و بازوی اجرایی به غیر از خود دولتها ندارد، عملا هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام‌ بدهد. بر این اساس ديديم که ولادیمیر پوتين با حفظ تمام آداب و پروتکل های دیپلماتیک مورد استقبال رسمی از سوی مقامات‌ مغولستان قرار گرفت و برنامه‌ های سفر نیز در حال اجراست.
ماندگار افزود، گفتنی است که مغولستان همواره به دنبال حفظ یک سیاست خارجی متوازن با همسایگان خود بوده که اغلب از آن به عنوان سیاست "همسایگان سوم" یاد می شود و منطقی است که وارد بازی‌های غرب و ایالات متحده‌ نشده و اقدام نامتعارفی انجام نخواهد داد که بر روابط سیاسی و اقتصادی خود با همسایه شمالی تأثیرات منفی بگذارد.
وی در ادامه گفت، به هر حال روسیه یک شریک تجاری مهم برای مغولستان به ویژه در بخش هایی مانند انرژی، معدن، و حمل و نقل است و روابط تجاری با پروژه های مشترک مانند ساخت راه آهن و زیرساخت ها و خطوط لوله انرژی است. از سویی دو کشور در سازمان های چند جانبه مانند سازمان همکاری شانگهای (SCO) نیز با یکدیگر همکاری دارند.
بعبارتی، این دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند و طبق گزارشها قرار است در جریان سفر ولادیمیر پوتین، به مغولستان مذاکراتی درباره احداث خط لوله انتقال گاز روسیه به چین از طریق مغولستان و همچنين بررسی استفاده از گاز ارزان این خط لوله برای حمایت از توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های مغولستان صورت پذیرد.
واقعيت اين است که درخواست‌ کشورهای متخاصم روسیه همچون اوکراین و یا حتی دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر بازداشت‌ ولادیمیر پوتین از کشوری که همیشه روابط خوبی با روسیه داشته یک امر غير واقعی و شاید حتی خنده‌ دار باشد، زیرا برای کشورها و دولت‌ها همیشه منافع ملی حرف اول را می‌زند و نه درخواست‌های هیجانی و ماجرا جویانه یک بلوک مشخصی به نام غرب که بدنبال جهان تک قطبی به رهبری ایالات متحده هستند.
ماندگار در پايان گفت، واقعیت این است که اکنون دیگر استانداردهای دوگانه تروئیکای اروپایی و ايالات متحده‌ بر کسی پوشيده نیست و دیگر دولت‌ها به این سادگی بازی نخواهند خورد. مادامی که در جهان چهره نسل کش و کودک کشی همچون نتانیاهو آزادانه و با حمايت ایالات متحده به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد، درخواست بازداشت‌ رئیس‌جمهور یک کشور اقدامی تقلیل گرايانه بشمار می آيد.
بحث و گفتگو