گزارش و تحلیل

رهبران کشورهای اسلامی تا کی می خواهند منتظر بمانند؟

شهرک نشینان افراطی اخیرا به مسجد الاقصی حمله کرده و به این مکان مقدس مسلمانان اهانت کرده و حرمت آن را زیر پا گذاشته اند.
Sputnik
علیرغم اینکه برخی مقامات امنیتی اسرائیل درباره خطر این ماجرا بر امنیت داخلی اسرائیل صحبت کردند اما کابینه تندرو اسرائیل فقط به این امر بسنده نکرده بلکه بودجه ای برای تشویق شهرک نشینان به حتک حرمت مقدسات مسلمانان و تعدی به مسجد الاقصی تصویب نموده. علاوه بر آن امروزه بن غفیر خواهان آن است که یک کنیسه یهودی درون حرم مسجد الاقصی ایجاد شود. این در حالی است که طبق توافقات و مقررات سازمان ملل اماکن مذهبی در قدس باید وضعیت موجود خود را حفظ کنند و نباید هیچ تغییر و تحولی در آن انجام شود و هیچ طرف حق ندارد وارد حریم طرف مقابل شود. طبق توافقات هم یهودی ها و مسیحیان می توانند وارد فضای آزاد مسجد الاقصی برای بازدید شوند و هم مسلمانان و مسیحی ها می توانند وارد فضای آزاد مناطقی که یهودی ها آنها را متعلق به خود می دانند شوند اما هیچ کدام حق ندارند در فضای دیگری مراسم مذهبی خود را اجرا کنند. اما مشاهده می کنیم یهودی های افراطی این توافق را زیر پا گذاشته اند و درون حریم مسجد الاقصی مراسم مذهبی اجرا میکنند.
به دلیل حمایت ایالات متحده از همه اعمال صهیونیست ها و تعدی آنها به مقررات و قوانین بین المللی مشاهده می کنیم آنها تشویق شده اند یکبار دیگر مقررات و قوانین بین المللی را زیر پا بگذارند و هیچ کس جلودارشان نیست. علاوه بر این امروزه عملیات نظامی اسرائیلی ها در کرانه باختری شروع شد و هزاران سرباز اسرائیلی به اردوگاه های فلسطینی ها در کرانه باختری یورش بردند وهواپیماهای اسرائیلی این اردوگاه ها را بمباران کردند و رسما مقامات اسرائیلی از آن صحبت می کنند که باید فلسطینی ها را از اردوگاه ها بیرون کنند. از زمان شروع عملیات اسرائیلی ها در غزه بارها و بارها بحث آن مطرح شد که هدف دولت تندرو اسرائیل پیاده کردن سیاست اشغال سرزمین فلسطینی ها و بیرون راندن آنها از خانه و کاشانه شان است اما برخی رهبران کشورهای عربی و اسلامی اصرار داشتند که این یک واکنش کوتاه مدت در مقابل حمله حماس بوده و به سرعت جمع و کور خواهد شد.
حدود 11 ماه از شروع عملیات گذشته وهنوز عملیات ادامه دارد و هیچ کورسوی امیدی برای توقف آن نیست که هیچ، اسرائیلی ها مرحله بعدی طرح خود برای بیرون راندن فلسطینی ها از کرانه باختری را نیز شروع کرده اند. آیا می دانید چرا اسرائیلی ها ابتدا به مسجد الاقصی توهین کردند و بعد عملیات خود در کرانه باختری را شروع کردند؟ می خواستند ببینند در میان مسلمانان غیرتی باقی مانده یا نه. بعد از تعدی به مسجد الاقصی و بعد از اینکه مطمئن شدند دیگر غیرتی در میان رهبران کشورهای اسلامی و عربی وجود ندارند تصمیم گرفتند عملیات خود در کرانه باختری را راه بیاندازند. تصور برخی رهبران کشورهای عربی مبنی بر اینکه آنها با داشتن پیمان های صلح دیگر از شر اسرائیل در امان خواهند بود تصوری ساده لوحانه بیش نیست، فلسطینی ها هم سی سال است پیمان صلح اسلو را امضا کرده اند.
سخنان اخیر دونالد ترامپ مبنی بر ضرورت ایجاد اسرائیل بزرگ بسیار پر معنا می باشد. گو اینکه بسیاری رهبران کشورهای عربی گوش خود را بسته اند و این مساله را سانسور کرده اند اما اگر توجه داشته باشیم این سخنان پس از ملاقات نتانیاهو با ترامپ مطرح شد متوجه می شویم که این سخنان در پی بحثی از رویاهای نتانیاهو و تندروهای اسرائیل به میان آمده واینگونه نبوده که ترامپ خودسر این بحث ها را مطرح کرده باشد. اسرائیلی ها به دنبال نیل تا فرات هستند و نتانیاهو امیدوار است تا قبل از انتخابات آمریکا بتواند با کرانه باختری همان کاری را کند که با غزه کرده و بعدا ترامپ به قدرت برسد و همانگونه که جولان سوریه را بخشی از خاک اسرائیل دانست کرانه باختری و غزه را نیز بخشی از اسرائیل بداند و مرحله اول توسعه اسرائیل تمام شود و اسرائیل برود دنبال مرحله بعدی و آن تصرف خاک کشورهای همجوار. حال بنشینید و به پیمان های صلح امیدوار باشید. اگر مسلمانان امروز غیرت نشان ندهند فردا دیر است و به خود می آیند و می بینند حجاز و مکه ومدینه هم دست اسرائیلی ها افتاده.
بحث و گفتگو