گزارش و تحلیل

چرا مذاکرات صلح غزه به نتیجه نمی رسد؟

فردا قرار است جلسه ای جهت مطرح کردن پیشنهاد صلح آمریکا، قطر و مصر برگزار شود تا بلکه توافق آتش بس میان مقاومت فلسطین و اسرائیل حاصل گردد.
Sputnik
پس از بیش از 10 ماه کشتار بی رحمانه غیر نظامیان و نابودی غزه و زیر ساخت های آن و قتل عام زنان و کودکان و نسل کشی بی شرمانه حالا چنین جلسه ای برگزار می گردد.
مشکل اصلی که سبب شده هیچ مذاکراتی به نتیجه نرسد این است که ایالات متحده که خود را به عنوان میانجی مطرح می کند خود طرف اصلی جنگ و درگیری است.
سیاست های ناکام بایدن امروزه ایالات متحده را به نوچه اسرائیل تبدیل کرده و همه جهانیان می بینند که چگونه نتانیاهو ایالات متحده را روی یک انگشت خود می چرخاند و بازی می دهد.
تا کی مردم آمریکا این تحقیر را تحمل خواهند کرد؟
ایالات متحده از روز اول انواع واقسام تسلیحات که اسرائیل برای قتل عام فلسطینی ها استفاده کرده را در اختیار اسرائیل قرار داده و علاوه بر آن پوشش سیاسی و اقتصادی مورد نیاز اسرائیل برای انجام این نسل کشی را تامین کرده.
در چنین شرایطی اسرائیل احساس نمی کند نیاز دارد که به سمت صلح برود و دولت تندرو اسرائیل ترجیح می دهد سیاست های منافی با همه قوانین و مقررات بین المللی را ادامه دهد و علاوه بر کشت و کشتار در غزه به دنبال آن باشد که جنگ را به دیگر کشورهای منطقه نیز تسری بخشد.
اگر حمایت های آمریکا نبود امکان نداشت اسرائیل بتواند تا به این حد جلو برود و همه اصول انسانی و قانونی و بشری را زیر پا بگذارد و خیالش راحت باشد که کسی کاری به کارش نخواهد داشد.
بسیاری تحلیلگران بر این باور می باشند دلیل اصلی انجام ترور های مختلف از جمله ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران این بوده که حاکمیت اسرائیل به دنبال توسعه جنگ و فرار به جلو از مذاکرات صلح بوده و آنها امیدوار بودند ایران و جبهه مقاومت قبل از اجلاس صلح حمله کنند تا حمله را بهانه کنند و زیر میز صلح بزنند.
بر اساس تحلیل کارشناسان یکی از دلایل اینکه ایران وجبهه مقاومت منتظر مانده اند این است که این بساط هم جمع شود و معلوم شود اسرائیل و ایالات متحده به دنبال صلح در خاورمیانه نیستند.
امروزه بسیاری تصمیم گیران به این نتیجه رسیده اند که تا جنگی بزرگ در نگیرد امکان ندارد ایالات متحده و اسرائیل تن به صلح بدهند.
اینها باور دارند دلیل همه عملیات تروریستی که اسرائیل در منطقه انجام می دهد و خودداری از پذیرش آتش بس این است که بارها دیگران مطرح کرده اند که به دنبال گسترش جنگ نیستند و اسرائیل تلاش دارد از این ماجرا سوء استفاده کند و هر بار که اسرائیل دست به اقدامی می زند همه شروع می کنند با ایران و حزب الله و... تماس گرفتن که مبادا جواب اسرائیل را بدهید چون اسرائیل به دنبال گسترش جنگ در منطقه است.
یکی نیست بگوید اگر شما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستند پس بروید اقداماتی بر علیه اسرائیل انجام دهید و جلوی اسرائیل را بگیرید چرا از دیگران می خواهید از حق و حقوق خود دفاع نکنند؟
در جریان مذاکرات به اصطلاح صلح هم می بینیم که آمریکایی ها به جای فشار آوردن بر اسرائیل در حال فشار آوردن به مقاومت فلسطین هستند تا به خواسته های اسرائیل تن دهد.
اگر مقاومت فلسطین حاضر بود در مقابل اسرائیل سر خم کند و از حق و حقوق فلسطینی ها بگذرد که مقاومت را کنار می گذاشت و می رفت پی کار اش.
مگر قوانین و مقررات بین المللی این حق را به ملت ها نمی دهند تا در برابر اشغالگران از خود دفاع کنند و مگر همین دادگاه بین المللی که در اصل برای مجازات نازی ها تشکیل شده بود اخیرا مقامات اسرائیلی را به عنوان جنایتکار جنگی تحت محاکمه قرار نداده و رسما اعلام نکرده که اسرائیل اشغالگر است؟
چرا آمریکایی ها اصرار دارند از اشغالگر در مقابل اشغال شده ای که در حال دفاع از مال و جان و ناموس خود است حمایت کنند؟
به هر حال همانگونه که قبل تر گفتم به نظر می رسد ایران و جبهه مقاومت برای اینکه کارت به هم زدن مذاکرات صلح را از دست آمریکا و اسرائیل خارج کنند پاسخ خود به اسرائیل را به تعویق انداخته اند و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد احتمالا نوع پاسخ خود را تغییر دهند و اما اگر به نتیجه نرسد احتمالا رای آنهایی که باور دارند تا جنگ بزرگ راه نیافتد به صلح بزرگ دست نخواهیم یافت جلو خواهد بود واین بار کل منطقه خاورمیانه بر علیه اسرائیل بلند شود، حتی همان هایی که اسرائیلی ها مدت ها تلاش داشتند به عنوان سپر دفاعی از آنها استفاده کنند.
در باره حضور آمریکایی ها و لشکر کشی آنها به منطقه هم باید دید آیا واقعا دولت ناکام و ناتوان آمریکا حاضر خواهد بود مسئولیت کشته شدن هزاران سرباز آمریکایی برای تامین منافع نتانیاهو و اسرائیل را تقبل کند و این را در تاریخ به نام خود ثبت کند؟
قطعا هر چه قدر تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه بیشتر شود آسیب پذیری آنها نیز بیشتر خواهد شد و امروزه ده ها هزار سرباز آمریکایی در منطقه در تیر رس دشمنان جنگ طلبی های اسرائیل و نوچه اش آمریکا هستند.
بحث و گفتگو