گزارش و تحلیل

"روحیه شانگهای" و ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بشری

رسانه: سازمان همکاری شانگهای صلح و همکاری های متنوع را بر اساس برابری و منافع متقابل ترویج می کند.
Sputnik
اسپوتنیک: پژوهشگر آکادمی ملی توسعه و استراتژی دانشگاه مردمی پکن، استاد گروه ژان مونه، وانگ یی‌وی در نشریه چینی CGTN نقش "روحیه شانگهای" را در روابط بین‌الملل نشان می دهد.
توسعه و سقوط قدرت های بزرگ یک چرخه پیوسته است. پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سازمان همکاری شانگهای با تعیین و حفاظت از مرزها و تضمین امنیت منطقه به حل مشکلات اوراسیایی آن زمان کمک کرد. 23 سال گذشت. اکنون سازمان همکاری شانگهای سازمانی است که بر ذهنیت جنگ سرد و ایده های منسوخ در مورد درگیری تمدن ها غلبه کرده است. سازمان همکاری شانگهای مناسبات سازنده و بدون درگیری ایجاد کرده است که علیه کشورهای ثالث هدایت نمی شود.
در طول 23 سال تمام، سازمان همکاری شانگهای به اصول منشور و معاهده حسن همجواری، دوستی و همکاری بلندمدت پایبند بوده است. این یک نوآوری در تئوری و عمل روابط بین‌الملل است، این یک مدل جدید از همکاری منطقه‌ای است که صلح، توسعه و همچنین احیای عمومی کشورهای اوراسیا را ارتقا می ‌دهد.
آرزوی صلح پایدار
با وجود اعتقاد امانوئل کانت فیلسوف آلمانی به نظریه "صلح همیشگی"، روابط بین‌الملل غرب همچنان در دام نظام "جنگ - صلح - جنگ" گرفتار است. نظریه پردازان "نئورئالیسم" می گویند که "جنگ یک چیزعادی است".
با الهام آرمان های فیلسوف چینی ژانگ زی از سلسله سونگ (960-1279) مبنی بر "صلح برای همه بشریت"، سازمان همکاری شانگهای طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، طرفدار رفاه از طریق همکاری متقابل است.
جامعه با سرنوشت مشترک بشری
سازمان همکاری شانگهای از زمان تأسیس، مفهوم جدید امنیتی چین را اجرا می کند. از مفهوم ابتدایی اعتماد متقابل، منفعت متقابل، برابری و همکاری، این سازمان به مفهوم ساختن جامعه با سرنوشت مشترک بشری که در آن همه با یکدیگر برابر رفتار می کنند، به همدیگر کمک می کنند، مشکلات و بدبختی ها را به اشتراک می گذارند، حرکت کرد.
بنابراین، سازمان همکاری شانگهای یک مکانیسم موثر برای حفظ صلح و ثبات در اوراسیا است. این سازمان در رسیدگی به چالش های امنیتی نوظهور، از جمله تروریسم بین المللی، افراط گرایی، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر، پیشرفت چشمگیری داشته است.
بر اساس نوع جدیدی از روابط بین دو قدرت بزرگ - چین و روسیه، سازمان همکاری شانگهای طرفدار یک مشارکت امنیتی است که به ایجاد اتحادها مربوط نمی شود و علیه طرف های ثالث هدایت نمی شود. این رویکرد به ثبات استراتژیک جهانی منجر می شود و در خدمت امنیت کلی بشریت است.
هدف، رفاه مشترک است
سازمان همکاری شانگهای همچنین بستری برای اجرای مفهوم چینی همکاری برد-برد است. این سازمان درخصوص مسائل توسعه منطقه ای، چندجانبه گرایی و تجارت آزاد کار کرده و همچنین ایجاد یک اقتصاد جهانی باز را ترویج می کند. بانک توسعه و صندوق توسعه سازمان همکاری شانگهای ایجاد شد.
این سازمان در چارچوب ابتکار "یک کمربند و یک راه" روی امنیت و اتصال در منطقه کار می کند.
نمونه دیگری از عملکرد گسترده و رویکردهای مترقی سازمان همکاری شانگهای - تصویب اصول جامع برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حوزه اطلاعات در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو در سال 2018 است.
یک سیستم بین المللی باز و فراگیر
سازمان همکاری شانگهای طرفدارمدلی از همکاری بدون تقابل را شکل داده است. کشورهای عضو باید به "روحیه شانگهای" - صلح، توسعه و همکاری بدون اتحادهای مخفی یا محاسبات ژئوپلیتیکی - پایبند باشند.
سازمان همکاری شانگهای شامل شرکای گفتگو و کشورهای ناظر نیز می باشد و مدافع حفظ یک سیستم مبتنی بر مقررات سازمان تجارت جهانی است.
زمین زیبا و تمیز
سازمان همکاری شانگهای اهمیت زیادی برای حفاظت از محیط زیست قائل است. یکی از نتایج نشست سران سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو سال 2018 ، تصویب مفهوم همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست بود. از زمان تأسیس سازمان همکاری شانگهای، "روحیه شانگهای" مبنایی برای انسجام و همکاری بوده است. در بیانیه نشست چینگدائو آمده است که دقیقاً به لطف پیروی از "روحیه شانگهای" این سازمان در سر راه تغییرات سیستم بین المللی ایستاده است و در شرایط نامطمئن بین المللی امروز به یک نیروی تثبیت کننده تبدیل شده است.
کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، همسایگان نزدیک با وظایف مشابه و سرنوشت های مرتبط با یکدیگر هستند. آنها هستند که باید نقش رهبری را در ساختن جامعه با سرنوشت مشترک بشری ایفا کنند. این موضوع در بیانیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در چینگدائو سال 2018 نیز بیان شده است.
"روحیه شانگهای" ارتباط نزدیکی با هارمونی و وحدت، مفهوم سنتی چینی، و در عین حال کاملاً با اهداف و اصول منشور سازمان ملل همخوانی دارد.
آرزوی چینی مبتنی بر روح چینی است. در سطح جهانی، روحیه جامعه با سرنوشت مشترک بشری در حال شکل گیری است. این "روحیه شانگهای" و روحیه بریکس و روحیه راه ابریشم و روحیه دوستی چین و آفریقا، روحیه همکاری چین و فرانسه و غیره است. این فصل جدیدی برای تمام بشریت است.
بحث و گفتگو