لاوروف: حدود 30 کشور خواهان مشارکت در بریکس هستند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، 32 کشور در تلاش برای نزدیک شدن به بریکس و ایجاد مشارکت با این انجمن هستند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست کمیسیون شورای عمومی روسیه واحد در مورد همکاری های بین المللی گفت:" طبیعی است که در شرایطی که بریکس بر مبنای واقعاً دموکراتیک و بر مبنای احترام متقابل کار می کند، بسیاری از کشورها برای نزدیک شدن به آن تلاش می کنند. علاوه بر کشورهایی که قبلاً به صفوف اعضای انجمن ما پیوسته اند، امروز حدود سی کشور خواهان برقراری روابط و مشارکت با بریکس هستند."
وی افزود که روسیه به کار خود برای حصول اطمینان از آنکه بریکس موقعیت خود را به عنوان یکی از ستون های جهان چند قطبی تقویت می کند، ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه روسیه به ریاست بریکس در سال 2024 اشاره کرد و گفت که مسکو انتظار دارد به "مجموعه ای محکم از تصمیمات" برسد که در بالاترین سطح در جریان نشست سران اتحادیه در کازان در اکتبر 2024 اتخاذ خواهد شد.
به گفته وی، در جریان نظارت روسیه در بریکس، ده ها شهر روسیه محل برگزاری بیش از دویست رویداد در موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهند کرد.
لاوروف اضافه کرد:" نقطه اوج، نشست بریکس در کازان در اکتبر آینده خواهد بود. ما به همراه شرکای خود انتظار داریم به مجموعه ای محکم از تصمیمات برای اتخاذ در بالاترین سطح در زمینه های اصلی همکاری برسیم. البته، در حاشیه اجلاس بریکس و در تدارک آن، تماس هایی با شرکای ما، از جمله فرمت سطح بالا، از جمله بریکس پلاس برقرار خواهد شد."
وی افزود که رهبران کشورهای در حال توسعه در این قالب ها شرکت خواهند کرد.
بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند. پس از اجلاس سران این سازمان که در ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار شد، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ایران، آرژانتین، مصر و اتیوپی رسماً برای پیوستن به بریکس در 1 ژانویه 2024 دعوت شدند.
بحث و گفتگو