نایب رییس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران گفت: همانطور که برای صادرات حرفه ای نیازمند شرکت های مدیریت صادرات هستیم، برای خرید مناسب، کاهش دموراژ، حمل و نقل اقتصادی، کنترل و مدیریت اسناد و فرایندها، اقدام به موقع در مراحل خرید تا ورود کالا به مقصد نیازمند شرکت های حرفه ای در حوزه واردات هستیم تا با کاهش هزینه و زمان از خروج ارز و ماندگاری کالا در مبادی ورودی جلوگیری شود و تولید و تجارت رقابتی تر شود.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، همزمان با سفر رییس جمهور و وزیر صمت به استان چهارمحال و بختیاری، بهنام علیخانی در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و صنعتگران و معدنکاران برتر استان با بیان اینکه برگزاري مشترك روز ملي صادرات و روز صنعت نشان دهنده اين است كه توليد و تجارت مكمل يكديگر هستند، اظهار کرد: این سوال همواره مطرح میشود که چرا با وجود نيروي كار فراوان و متخصص و ارزان، منابع ارزان و توليد رقابتي امكان ورود به بازارهاي بين المللي براي ما سخت است و سهم مان از بازارهاي بين المللي بيشتر خام فروشي و نيمه خام فروشي است؟
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و رئیس کمیسیون بازرگانی، توسعه صادرات، گمرک و حمل و نقل اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری افزود: ميزان وزن صادرات كشور در سالهای اخیر سه برابر وزن واردات بوده است كه اين نشان دهنده خام فروشي و نيمه خام فروشي است.
وی با بیان اینکه در اكثر كشورهاي توسعه يافته این روند برعکس است و ميزان وزن واردات بيشتر از وزن صادرات است، گفت: يعني كالاهاي وارداتي در آن کشورها معمولا نهادههاي توليد است و كالاهاي صادراتی آنها، کالای تمام شده و داراي ارزش افزوده بالا است.
علیخانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برای حل مشكلات پيمان سپاري ارزي، پيشنهاد ما مبادلات ارزي شركتهاي واردكننده و صادر كننده تحت نظارت نهادهاي ذيربط در سامانهاي چابك است که حتي ميتواند این اقدام توسط اتاق بازرگاني انجام شود كه زمان مبادله در آن به حداقل كاهش پیدا کند و قابل رصد نیز باشد.نایب رییس کمیسیون گمرک اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان اینکه موضوع صدور و ابلاغ بخشنامههاي يك شبه مانند اقدامات اخير در حوزه تخصيص ارز كه مشكلات زيادي را براي شركتهاي كوچك و متوسط ايجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این بخشنامهها عموما غير كارشناسي در حوزه صادرات است كه موجب ميشود شركتها را از بازارهاي بين المللي دور شوند و امكان برگشت به اين بازارها بسيار هزينه بر خواهد بود.
علیخانی بیان کرد: لغو معافيت حقوق ورودي ماشين آلات خطوط توليد مشكلات عديدهاي را براي شركتهايي كه زير ساخت آنها را با تورم بالا ايجاد كردهاند و آماده ورود ماشين آلات خود هستند، ايجاد کرده است، بر همین اساس شایسته است براي رونق توليد و راهاندازي هر چه سريعتر اين كارخانجات، معافيت حقوق ورودي براي خطوط توليد مجددا در نظر گرفته شود، زیرا باید همه به دنبال رونق تولید باشیم و ضمن تامین نهاده های ارزان قیمت و ماشین آلات مدرن با کمترین هزینه، باعث استمرار تولید کیفی برای رقابت در بازارهای جهانی شویم. و از سوی دیگر با پیش بینی پذیری تجارت و حذف بخش نامه ها و قوانین متضاد و متعارض، سه اصل کیفیت، استمرار و رقابت پذیری را در بازارهای جهانی بتوانیم دنبال کنیم، چرا که عدم توجه به این اصول ما را در تولید و تجارت ناکام خواهد گذاشت.
وی در پایان یادآور شد: ايجاد شركتهاي مديريت واردات شامل مديريت اسناد و لجستيك يكپارچه برای كنترل كامل فرآيند واردات مواد اوليه و ماشين آلات از ابتداي خريد تا ترخيص و تحويل كالا برای جلوگيري از تحميل هزينه هاي مضاعف از جمله انبارداري، دموراژ، اموال تمليكي و ... و همچنين جلوگيري از رسوب و ماندگاری محموله های تجاری در انبارها و محوطه هاي گمركي میتواند فرآیند واردات را تسهیل کند و با ورود نهاده های ارزان قیمت و تسریع و تسهیل واردات به رشد تولید و تجارت بینجامد.