آیا نشست سانفرانسیسکو می تواند اختلافات میان آمریکا و چین را حل کند؟

گسترش تماس‌های بلندپایه چین و آمریکا در ماه‌های اخیر شرایط مساعدی را برای سازماندهی و برگزاری نشست سران دو کشور در سانفرانسیسکو ایجاد کرده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، طرفین توانستند گفت‌وگوی های تجاری و اقتصادی را راه‌اندازی کنند و هی لینگ، معاون نخست‌وزیر شورای دولتی جمهوری خلق چین و جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در مذاکراتی در سانفرانسیسکو برای توسعه این گفت و گوها توافق کردند. یکی از نتایج مذاکرات آنها توافق بر سر سفر مجدد جانت یلن به چین بود. چین و ایالات متحده آمادۀ برقراری تماس های منظم برای حل مشکلات اقتصادی و مالی هستند.
پروفسور "یانگ میان" از موسسه روابط بین‌الملل دانشگاه ارتباطات جمعی چین در مصاحبه با اسپوتنیک می‌گوید به لطف مذاکرات، می‌توان برخی از موانع را در روابط دوجانبه از بین برد.
وی گفت:" در گذشته روابط چین و آمریکا با مشکلات بزرگی مواجه بود، اما اکنون به لطف تلاش زیاد، امکان دیدار سران دو کشور فراهم شده است. شایان ذکر است که ایالات متحده متوجه شد که سیاست "قطع روابط" نه تنها نمی تواند مانع از توسعه چین شود، بلکه به منافع خود نیز آسیب می رساند.
دولت بایدن امروز در عرصه بین المللی با دو مشکل مواجه است: درگیری های روسیه، اوکراین و فلسطین و اسرائیل و همچنین مشکلات داخلی در ارتباط با انتخابات آتی. ادامه بدتر شدن روابط چین و آمریکا هم به مبارزات انتخاباتی دولت فعلی و هم به منافع ایالات متحده آسیب می رساند. بایدن امیدوار است با بهبود روابط چین و آمریکا و همچنین ایجاد فضای مساعد برای انتخابات سال آینده، وضعیت مخمصه خود را کاهش دهد".
این کارشناس بین الملل اضافه کرد:" مقامات آمریکایی از ابتدای سال جاری تاکنون بارها به چین سفر کرده اند. از یک طرف، این به دلیل این واقعیت است که هر دو طرف تماس ها را در طول همه گیری قطع کردند. از سوی دیگر، این نیز ارتباط تنگاتنگی با تمایل آمریکا برای کاهش تنش در روابط چین و آمریکا دارد. البته کاهش اصطکاک به نفع چین نیز هست. این به بهبود موقعیت چین در عرصه بین المللی کمک می کند. ما امیدواریم که روابط چین و آمریکا رو به بهبودی گذاشته و باثبات شود".
پروفسور یانگ میان می گوید که پویایی روابط چین و آمریکا به توانایی طرفین برای حل مشکلات با روحیه عمل گرایی بستگی دارد:" در روابط چین و آمریکا تناقضات اساسی وجود دارد. ایالات متحده بیش از همه نگران ظهور چین و تسلط آن است که هژمونی جهانی واشنگتن را تضعیف خواهد کرد. این تناقض در حال حاضر تغییر نخواهد کرد و همچنین هدف ایالات متحده برای مقابله با ظهور چین تغییر نخواهد کرد. و اگر استراتژی ایالات متحده در قبال چین بدون تغییر باقی بماند، توسعه سالم آینده روابط چین و ایالات متحده ممکن است با موانع متعددی روبرو شود. چین در واقع به خوبی از این موضوع آگاه است و نمی‌خواهد مراقب خود باشد، اگرچه می‌داند که گرم شدن روابط چین و آمریکا به نفع هر دو کشور خواهد بود.
اگر هر دو طرف بتوانند رویکردی عمل‌گرایانه برای مقابله با مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شوند، اتخاذ کنند، فکر می‌کنم هر فرصتی برای بهبود روابط چین و آمریکا وجود دارد".
در آستانه اجلاس سران در سانفرانسیسکو، چین و ایالات متحده توانستند نه تنها سازوکارهای گفتگوهای سیاسی، اقتصادی، مالی و همچنین رایزنی های آب و هوایی را از سر بگیرند. آنها اولین مذاکرات کنترل تسلیحات استراتژیک را از سال 2019 در واشنگتن برگزار کردند. علیرغم عدم به دست آوردن نتایج مشخص از این رایزنی ها، این مذاکرات به طرفین اجازه دادند تا مواضع یکدیگر را روشن کنند و زمینه را برای تماس های آینده در حوزه نظامی آماده کنند.
ارکستر فیلادلفیا در چین در این نشست در سانفرانسیسکو اجرا خواهد کرد. پنجاه سال پیش، این اولین گروه موسیقی آمریکایی بود که در چین تور برگزار کرد. احیای تبادل فرهنگی همچنین برای حمایت از تمایل چین برای داشتن یک رابطه سالم و پایدار با ایالات متحده در نظر گرفته شده است.
چین از رقابت با ایالات متحده نمی ترسد، اما با اجازه دادن به این کشور برای تعریف ماهیت روابط چین و آمریکا مخالف است. این را مائو نینگ، نماینده رسمی وزارت خارجه چین در نشستی در روز دوشنبه در اظهار نظر درباره نشست رهبران که قرار است برای چهارشنبه برگزار شود، بیان کرد. به گفته وی، رقابت بین قدرت‌های بزرگ مطابق با روندهای زمانه نیست و قادر به حل مشکلات پیش روی ایالات متحده و همچنین چالش‌های جهانی نیست. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: "مقامات چین در نشست آتی تلاشی برای تغییر مسیر سیاسی آمریکا نخواهند داشت، اما امیدوارند که واشنگتن برای جنگ سرد جدید و درگیری با جمهوری خلق چین تلاش نکند".
بحث و گفتگو