وزیر خارجه ایران: منطقه یک بشکه باروت شده است

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران به دنبال گسترش دامنه درگیری نیست و از حماس حمایت سیاسی می کند، شرایط منطقه را پیچیده دانست.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا ( ان پی آر)گفت: اولا ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم بلکه دیگران را نیز تشویق می کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند. اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما متحدان خودتان را تشویق می کنید که خویشتنداری کنند، گفت: آنها خودشان تصمیم می گیرند. هر لحظه هم امکان هر تصمیمی از سوی آنان وجود دارد. اما آمریکا را تشویق می کنیم دست از حمایت مطلقش از رژیم اسرائیل بردارد. بر اساس اطلاعاتی که ما در منطقه داریم، سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده است. شهروندان اسرائیلی هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم امنیتی شان ندارند. الان فقط ماشین جنگی اسرائیل کار می کند. فرماندهی و مدیریتشان با آمریکا است. البته اگر بخواهم منصفانه بگویم نتانیاهو هم سهم دارد.چون اگر حملات و جنگ متوقف شود، در کمتر از دو روز سقوط می کند.
خبرنگار رادیو ملی آمریکا پرسید: حماس روز هفتم اکتبر حمله کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت. سخنگوی حماس در گفتگو با رسانه ها تایید کرد که از حمایت و کمک ایران بهره منده بوده است. ایران چه حمایت و کمکی از حماس و این حمله داشته است؟
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از نظر ما حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است. آنها با اشغالگر مبارزه می کنند. من در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم بر اساس قوانین بین الملل عمل می کنند. البته ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است اما از اقدامات جنبش های آزادیبخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، ما حمایت سیاسی می کنیم. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آنها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به راحتی می توانند تهیه کنند.
خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه با بیان اینکه "بله ما قطعا از مقامات اسرائیلی در این باره سوال کردیم. خیلی ها در دنیا این سوال را از آنان می کنند"، از وزیر خارجه ایران پرسید: ولی آیا شما از مقامات حماس که متحد ایران هستند، خواسته اید در این باره به شما توضیح دهند؟
وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: من با آقای اسماعیل هنیه چند روز پیش در دوحه قطر ملاقات داشتم. ایشان گفت ما آمادگی داریم برای مدت طولانی در سطح نظامی با ارتش اسرائیل نبرد کنیم. گفت می توانیم توافق کنیم ، غیرنظامیان را هیچ یک از طرفین هدف قرار ندهد اما در سطح نظامی دو طرف می توانیم برای مدت طولانی ادامه بدهیم.
حتی ما با مقامات قطر گفتگوهایی داشتیم که چطور می‌توان به آزادی اسرای غیرنظامی کمک کرد. من این را با آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت ما هیچ انگیزه ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی نداریم. لذا به محض اینکه آتش بس برقرار بشود، اینها را شناسایی و تفکیک و غیرنظامیان را آزاد خواهیم کرد.
وزیر خارجه ایران به این سوال که اکثر دنیا، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته است، پاسخ داد: ولی آن سرزمین متعلق به اکثر دنیا نیست. آن سرزمین متعلق به مردمان اصیل فلسطین شامل یهودی، مسیحی و مسلمان است. ما یک پیشنهاد خیلی عالی ارائه دادیم؛ راه حل کاملا دمکراتیک و پیشنهادمان را در سازمان ملل هم به ثبت رساندیم. پیشنهاد ما برگزاری رفراندوم بین همه ساکنان اصیل فلسطینی یعنی مسلمان، مسیحی و یهودی است. این رفراندوم کمک کند که نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.
چرا اجازه نمی دهند بر اساس قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل، مردم فلسطین نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند؟ منطق ما در به رسمیت نشناختن اسرائیل به حقوق بین الملل و قواعد مسلم حقوق بین الملل برمی گردد. البته اسرائیلی ها در این سالها کارهایی کردند که هیچ حقی برای فلسطینی ها در هیچ بخشی از سرزمین فلسطین قائل نیستند.
بحث و گفتگو