اتحادیه اروپا نقشه راه ترکیه را در ماه دسامبر تعیین می کند

وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد که رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اواسط دسامبر "نقشه راه" را برای روند عضویت ترکیه تعیین خواهند کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، ترکیه در سال 1963 با اتحادیه اروپا موافقتنامه همکاری امضا کرد و در سال 1987 درخواست عضویت در این اتحادیه را داد. با این حال، مذاکرات الحاق تنها در سال 2005 آغاز شد و بارها به دلیل اختلاف نظر به حالت تعلیق درآمد. در حال حاضر 16 فصل از 35 فصل پرونده مذاکرات باز است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، پیش از این، پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، گفته بود که در صورت لزوم، مسیرهای ترکیه و اتحادیه اروپا "ممکن است از هم جدا شود."
عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا در 8 نوامبر با گزارشی درباره گسترش ترکیه پروندهی را درباره ترکیه باز خواهد کرد و در اواسط دسامبر، کشورهای عضو نقشه راه ترکیه را در سطح رهبران تعیین خواهند کرد.
اردوغان پیشتر گفته بود که الحاق سوئد به ناتو پس از پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا امکان پذیر خواهد شد. بعدا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اردوغان "در اسرع وقت" با ارسال اسنادی برای تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو به پارلمان ترکیه موافقت کرد. سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در ازای تصویب این درخواست، قول داد که به تشدید روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه، دیمیتری پسکوف، خاطرنشان کرد که آنها نمی خواهند ترکیه را در اروپا ببینند.
بحث و گفتگو