تولید عصاره زوفا برای درمان سرطان پیشرفته در روسیه

دانشمندان دانشگاه پزشکی دولتی ساراتوف یک داروی گیاهی ضد تومور را از زوفا تولید کردند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه پزشکی دولتی ساراتوف به نام رازوموفسکی یک داروی گیاهی ضد تومور را از زوفای دارویی تولید کردند. تحقیقات بنیادی بیش از ده سال به طول انجامید و به گفته محققان نتایج موثری دیده می شود. بر اساس این نتایج، دانشگاه ساراتوف از وزارت بهداشت روسیه مجوزی برای انجام آزمایش بالینی مرحله اول دریافت کرد.
زوفای دارویی یک گیاه علفی چند ساله وحشی است که در بسیاری از مناطق روسیه می روید. این گیاه دارای خواص سمی است، اما در گذشته در طب سنتی به عنوان جوشانده از آن استفاده می شد.
الکساندر فدونیکوف، معاون کار علمی این دانشگاه به اسپوتنیک گفت: داروی جدید مبتنی بر زوفا هیچ مشابهی در فارماکوپه جهانی ندارد. وی تصریح کرد: داروهای موجود در بازار با مکانیسم اثرشان سیتواستاتیک هستند، یعنی باعث تخریب گسترده سلول های سرطان و همراه با مسمومیت شدید بدن می شوند.
در همین حال، دانشمندان این دانشگاه ادعا می کنند که زوفای دارویی، آپوپتوز را فعال می کند، مرگ سلولی برنامه ریزی شده که در شرایط عادی زندگی یک بدن اتفاق می افتد.
موفقیت محققان ایرانی در دستیابی به فناوری "کارتی‌سل درمانی" سرطان
به گفته وی، به عنوان بخشی از مطالعات پیش بالینی، داده هایی در مورد ایمنی دارو در انواع مختلف حیوانات آزمایشگاهی به دست آمد. علاوه بر این، اثربخشی بالقوه داروهای گیاهی ثابت شده است.
الکساندر فدونیکوف افزود: بر اساس نتایج مطالعات پیش کلینیکی، دارو عوارض جانبی بسیار کمتری دارد و به راحتی توسط بدن تحمل می شود.
معاون این دانشگاه تاکید کرد و افزود که عصاره ایجاد شده برای اولین بار در کلاس داروهای ضد تومور با منشا گیاهی تولید می شود. او معتقد است که تولید صنعتی و استفاده بالینی از این دارو می تواند به عنوان یک تکنولوژی جایگزین وارداتی پیشرفته در درمان سرطان باشد.
تکنولوژی تولید زوفا توسط دانشمندان موسسه تحقیقاتی بنیادین و بالینی اورونفروولوژی، گروه آناتومی پاتولوژیک و دانشکده داروسازی توسعه داده شده است.
بحث و گفتگو