فرمانده سابق سپاه: درگیری ها در اسرائیل حدود 10 روز طول می کشد

کارشناس امور نظامی و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران ایران معتقد است، خصومت‌های فعال بین اسرائیل و فلسطین ممکن است حدود 10 روز دیگر ادامه داشته باشد و پس از آن با میانجیگری واشنگتن و قاهره آتش‌بس بین طرفین امکان‌پذیر است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، حسین کنعانی مقدم در این زمینه به ریانووستی گفت:" طبق پیش‌بینی من، اسرائیل با کشتن فلسطینی ها و بمباران کورکورانه نوار غزه تلاش می‌کند تا خسارات شرم‌آور خود را جبران کند، شاید این جنگ 11 روز دیگر طول بکشد و سپس با میانجیگری کشورهایی مانند ایالات متحده و مصر آتش‌بس برقرار شود".
این کارشناس در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا گروه‌های مقاومت فلسطینی از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی خواهند کرد یا خیر، تاکید کرد: "اولاً همه نیروهای طرف فلسطینی هنوز درگیر درگیری نیستند و حضور بازیگرانی مانند جنبش حزب الله لبنان می تواند توازن خصومت ها را تغییر دهد. ثانیاً، در هر صورت یکی از شروط آتش بس این است که طرفین تا زمانی که اقدامات بعدی بر اساس توافقنامه آتش بس روشن نشود، در جایی که هستند باقی بمانند".
صبح روز شنبه اسرائیل مورد حمله موشکی بی سابقه ای از سوی نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از سه هزار موشک به سراسر این کشور شلیک شده است. علاوه بر این، شبه نظامیان حماس پس از حملات موشکی گسترده، به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. بر اساس آخرین اطلاعات، بیش از 700 غیرنظامی اسرائیلی کشته و 2156 نفر زخمی شدند.
تیپ القسام از اجرای عملیاتی به نام "طوفان الاقصی" خبر داد. گفته می شود که مبارزان فلسطینی 35 سرباز و شهرک نشین را اسیر کرده اند.
نیروهای دفاعی اسرائیل با عملیات "شمشیر آهنین" پاسخ دادند. در این کشور حکومت نظامی اعلام شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، خطاب با اعلام وضعیت جنگی گف، که دستور بسیج گسترده ذخایر را صادر کرده است. ارتش در حال پاکسازی و تخلیه مناطق پرجمعیت است. هواپیماهای اسرائیلی حملات خود را به اهدافی در نوار غزه آغاز کردند. اسرائیلی ها ادعا می کنند که این حملات 370 نفر را کشته و بیش از 2.2 هزار نفر را مجروح کرده اند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در این منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط کشور اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.
بحث و گفتگو