به گزارش اسپوتنیک، طبق گزارشها، پهپادهای نسل جدید مسکو اکنون تهدیدی برای پایگاههای هوایی نیروهای مسلح اوکراین هستند، زیرا پاییز و زمستان چالشهای بیشتری را به همراه دارند.
هواپیماهای بدون سرنشین روسیه مانند تمام تجهیزات نظامی، قبل از وارد شدن به خدمت آزمایش می شوند. ادوارد باغداساریان، متخصص پهپاد و رئیس Aerocon business و همچنین کارشناس گروه کاری Aeronet به اسپوتنیک گفت: در طول آزمایش است که ویژگیهای یک دستگاه "بهینه سازی" شده و اصلاحات خاصی برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها در ماه های زمستان انجام می شود.
او ادامه داد: این در حالی است که رسانه های غربی در مورد عملکرد این پهپادها به عنوان دمای سردتر در منطقه جنگی درگیری اوکراین گمانه زنی می کنند و افزود:
ما یک مرکز نظامی ویژه در روسیه داریم که این اهداف را دنبال می کند... همه تجهیزات هوانوردی، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، در آنجا تحت آزمایش دولتی قرار میگیرند، به طور طبیعی، هم در تابستان و هم در زمستان برای تأیید کارآیی و رفع مشکلات احتمالی که ممکن است در دمای زیر صفر زمستان پدید آیند.
باغداساریان اذعان داشت که هوای زمستانی بر ویژگی ها و قابلیت های فنی برخی از دستگاه ها تأثیر می گذارد.
آرتم بلینوف، کارشناس پهپاد، به اسپوتنیک گفت که دمای پایین و یخ زدگی، دو مشکل اصلی است که در فصل زمستان پهپادها با آن ها روبرو می شوند.
به گفته این کارشناس، بر این اساس، هر پهپادی که با باتری کار می کند، زمان کارکرد آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
به گفته بلینوف، یخزدگی عمدتاً بر پهپادهای نوع هواپیما تأثیر میگذارد، زیرا این احتمال وجود دارد که به دلیل تغییر در رطوبت، ارتفاع و غیره، پوششی از یخ روی دستگاه ظاهر شود و باعث سقوط آن شود. تغییرات آب و هوا بر استقلال عملیاتی تأثیر می گذارد و کنترل دستگاه را دشوار می کند.
ارتش روسیه از پهپادهای لانست در منطقه عملیات ویژه برای هدف قرار دادن تاسیسات و دستگاه های مختلف نظامی اوکراین مانند هویتزر، پدافند هوایی، سامانه های موشکی پرتاب چندگانه و همچنین پست های فرماندهی و دیده بانی و تجمع نیروها استفاده می کند.
طی چند ماه گذشته، پهپاد تهاجمی کامیکازه لانست روسیه، نیروهای اوکراینی را در حالی که تلاش میکردند تا ضدحمله مورد ادعای خود را اجرا کنند،نابود کرده است. اکنون، طراحان پهپاد روسی از نوع نسل بعدی خود رونمایی کرده اند که می تواند اهداف را در فاصله قابل توجهی مورد اصابت قرار دهد و به این ترتیب، تهدیدی برای پایگاه های هوایی نیروهای مسلح اوکراین است.
وقتی صحبت از استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در زمستان می شود، باغداساریان روش کار این فناوری را به نحوه عملکرد بدن انسان تشبیه کرد.
وی خاطرنشان کرد: با فرا رسیدن فصل زمستان همه چیز بدتر می شود. بیماری های مزمن شروع می شوند و به طور کلی همه اعضای بدن به افت دما و افزایش رطوبت واکنش نشان می دهند و شرایط ناگوار به دلیل باد و شرایط اقلیمی تشدید می شود.
"بنابراین، قطعات مکانیکی کار کردن را سختتر میکنند... اصولاً الکترونیک... به طور کلی، در الکترونیک تعداد زیادی باتریهای لیتیومی، پلیمری، موتورهای الکتریکی، همه این مکانیسمها وجود دارد... بنابراین، تجهیزات سختتر است. باغداساریان توضیح داد که در فصل زمستان با کاهش قابلیت اطمینان آن، انجام عملیات رزمی را بسیار سخت تر می کند.
باغداساریان گفت: باران، برف و همه اینها بر برد کانال های ارتباطی تأثیر می گذارد. این کارشناس افزود، نمی توان انکار کرد که بر این اساس کیفیت انتقال امواج رادیویی بدتر می شود.