سفیر روسیه در آنکارا: مسکو در حال بررسی جایگزین هایی برای معامله غلات است

سفیر روسیه در ترکیه گفت که مسکو در تماس با شرکای خود، به طور فعال در حال بررسی جایگزین هایی برای طرح غلات دریای سیاه است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، قرارداد غلات در 18 ژوئیه متوقف شد، روسیه مخالفت خود را با تمدید آن به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این خاطرنشان کرده بود که با وجود تلاش‌های سازمان ملل، مفاد توافق با روسیه عملی نشد، زیرا کشورهای غربی به وعده‌های خود عمل نمی‌کردند. پوتین بارها خاطرنشان کرده است که غرب بیشتر غلات اوکراین را به کشورهای خود صادر می کند و هدف اصلی این معامله یعنی تامین غلات به کشورهای نیازمند از جمله کشورهای آفریقایی، هرگز محقق نشد.
الکسی یرخوف روز چهارشنبه در مصاحبه با Ihlas گفت:" اول از همه، ما در مورد کشورهای آفریقا صحبت می کنیم. ما به این موضوع اولویت می دهیم و به دوستان آفریقایی خود گندم، جو، ذرت و سایر محصولات غلات، از جمله از طریق برنامه جهانی غذای سازمان ملل، عرضه می کنیم. علیرغم تمام تحریم های غیرقانونی یکجانبه اعمال شده بر صادرات محصولات کشاورزی ما، روسیه در سال 2022، 11.5 میلیون تن غلات به آفریقا و تنها در نیمه اول سال جاری تقریباً 10 میلیون تن به آفریقا صادر کرد".
اهدای رایگان تا 50 هزار تن غلات به کشورهای آفریقایی توسط روسیه
وی گفت: "در ماه های آینده، ما آماده خواهیم بود تا 25 تا 50 هزار تن غلات بورکینافاسو، زیمباوه، مالی، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی، اریتره را به صورت رایگان ارائه دهیم. علاوه بر این، ما آماده هستیم تا کودهای معدنی را به آنها اهدا کنیم. فقیرترین کشورها از 262 هزار تن کودهای مسدود شده در بنادر اروپا تاکنون تنها دو دسته را ارسال کرده اند: 20 هزار تن به مالاوی و 34 هزار تن به کنیا".
سفیر روسیه در آنکارا گفت: "بنابراین ابتکار دریای سیاه به هیچ وجه نوشدارویی برای رفع نیازهای غذایی کشورهای آفریقایی و دیگر کشورها نیست، جایگزین‌هایی وجود دارد و آنها به طور فعال در تماس با شرکای ما در حال بررسی هستند."
وی همچنین تاکید کرد:" ما نباید در مورد صادرات غلات اوکراین اغراق کنیم. در طول سال ابتکار دریای سیاه، حدود 33 میلیون تن غلات از بنادر اودسا، چورنومورسک و یوژنی صادر شد، سهم گندم تنها 8.8 میلیون تن بود. در عین حال، حجم صادرات جهانی غلات 422 میلیون و 400 هزار تن است که 205.6 میلیون تن گندم است".
سفیر روسیه در پایان گفت:" سهم اوکراین در بازار جهانی گندم بیش از 5٪ نیست، در حالی که روسیه 20٪ است. این روسیه است که سهم بزرگی در تضمین امنیت غذایی جهانی دارد و اظهارات آنها مبنی بر آنکه تنها غلات اوکراین به گرسنگان جهان می رسد کاملا بی اساس است".
بحث و گفتگو