به گزارش اسپوتنیک، آخرین ابزار جنگنده "سوخو-57" نسل پنجم روسیه برای انهدان اهداف دشمن در جریان بازدید از نمایشگاه همایش نظامی – فناوری " آرمیا-2023" در فرودگاه کوبینکا، به ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نشان داده شد.
یکی از نمایندگان شرکت توسعهدهنده ابزار جنگی به خبرنگاران گفت: "به رئیس بخش نظامی جدیدترین ابزار انهدام اهداف دشمن نصب شده در هواپیمای مجموعه هوانوردی سریال "سوخو -57" ارائه شد که میتواند به طور قابل توجهی توانایی ضربه زدن به اهداف مختلف را افزایش دهد".
همچنین درباره استفاده موثر از سو-57 در منطقه عملایت ویژه برای وزیر دفاع روسیه توضیح داده شد. خلبان به وزیر گزارش داد: "در جریان عملیات ویژه، هواپیما بخوبی از پس انجام وظیفه با کیفیت بالا برمیآید، به اهداف برخورد می کند، ویژگی متمایز آن کم رویت بودن آن است".
طی یک عملیات ویژه در اوکراین، از چهار فروند سوخو 57 برای انهدام تأسیسات پدافند هوایی اوکراین استفاده شد. علاوه بر این، هواپیماها به یک شبکه اطلاعاتی واحد متصل میشوند که کارایی ضربه زدن به اهداف را افزایش میدهد.
گفتنی است، جنگنده سوخو-۵۷ یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون درحال ساخت و توسعه است.
این جنگنده به گونهای طراحی شده تا توانایی پرواز ابرپیمایشی، ابرچابکی و پنهانکاری داشته باشد و با برخورداری از اویونیک پیشرفته بتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگندههای نسل چهارم چیره شود. بنا به گفتهٔ نیروی هوایی روسیه، جنگندهٔ سوخو-۵۷ در آینده جایگزین میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ خواهد شد و آن دو جنگنده را بازنشسته خواهد کرد
این جنگنده در آغاز پروژه و تولید پیشنمونهها از موتور AL-41F1 بهره برد که نوعی بروزرسانی از موتور ساترن ایال-۳۱ است. سپس موتور Saturn izdeliye 30 که در واپسین مراحل ساخت قرار دارد برای این جنگنده پیشنهاد شدهاست که در سال ۲۰۲۰ بر روی سوخو-۵۷ نصب خواهد شد. انتظار میرود طول عمر این جنگنده ۳۵ سال باشد
Многофункциональный истребитель пятого поколения Су-57
© Sputnik / Andrey Kataev
/ این هواپیما با فناوری "بدنه و بال آمیخته" طراحی شدهاست که اتصال بدنه با بالهای آن بهسادگی مشخص نیست. همهٔ سکانها و بالابرندههای سوخو-۵۷ متحرک هستند. دو سکان عمودی این هواپیما درواقع عمود نیستند و شیب مایل دارند. این دو سکان قابلیت چرخش به درون بدنه را نیز دارند که برای "ترمز هوایی" کاربرد دارد.
این جنگنده نیز همانند جنگندههای قدیمی سوخو از فناوری جهتدهی رانش بهره میبرد و از افزونههای قابل تنظیم بر روی بالها هم برخوردار است که باعث میشود زاویهٔ حملهٔ هواپیما رفتار بهتری را از خود نشان دهد. این جنگنده همچنین دارای یک سامانه به نام "بازیابی سریع واماندگی کمپرسور" است که اگر سامانهٔ جهتدهی رانش دچار مشکل و خرابی شد، بهسرعت فشار موتور را تأمین کند. ترکیب کردن نوع پیشرفتهای از سامانه کنترل پرواز هواگرد با سامانهٔ جهتدهی رانش باعث شده تا ویژگیهای ابرچابکی و کنترل پایداری در هر دو زمینهٔ دینامیکی گام و انحراف فراهم باشند. این ویژگی باعث میشود که سوخو-۵۷ بتواند مانور کبرا و مانور گردش دم را بهگونهای انجام بدهد که هواپیما کمترین کاهش ارتفاع از زمین را داشته باشد.
طراحی بدنه به گونهای است که سوخو-۵۷ را به سرعت ۲ ماخ برساند و همچنین موتورهای نیرومندش توانایی دارند تا بدون استفاده از پسسوز، هواپیما را به سرعت فراصوت برسانند. توانایی پیمایش با سرعتهای بالا در ارتفاع عادی را دارد که باعث میشود از نظر سینماتیک نسبت به هواپیماهای نسل پیشین برتری داشته باشد.
نرخ صعود سوخو-۵۷ در بازهٔ ۳۳۰ متر بر ثانیه تا ۳۶۱ متر بر ثانیه است. در پیشنمونههای فاز نخست، ۲۵درصد از وزن بدنه از کامپوزیت ساخته شده بود و ۷۰درصد از سطح بیرونی بدنه نیز کامپوزیت بودهاست. در پیشنمونههای فاز دوم میزان کامپوزیت افزایش یافتهاست و به گفتهٔ سران شرکت سوخو، یک مدل پهپاد از این هواپیما ساخته شد و توانست در فشار ۱۵ جی تاب بیاورد.
مهمات در محفظه بمب نگهداری میشوند که این ویژگی موجب میشود تا پرواز اَبَرپیمایشی در کیفیت بالاتر و بدون لرزش صورت بگیرد، رادارگریزی بهبود پیدا کند، ضریب پسار و مصرف سوخت کاهش یابند و برد ابرپیمایشی به ۱۵۰۰ کیلومتر برسد که دوبرابر برد ابرپیمایشی سوخو-۲۷ است. سوخو اعلام کرده که این جنگنده مشکلات اف-۲۲ در زمینهٔ کمبود فضای حمل مهمات را ندارد و برخلاف اف-۲۲ دارای جهتدهی رانش در راستای انحراف و گردش دینامیک پرواز و همچنین بازیابی واماندگی کمپرسور درصورت بروز مشکل در سامانهٔ جهتدهی رانش نیز هست. کابین سوخو-۵۷ نیز همانند سوخو-۳۵ تنها با دو نمایشگر بزرگ ساخته شده و بدون هرگونه عقربهٔ آنالوگ است.
در طراحی سوخو-۵۷ تلاش شده تا حد ممکن لبههای اجزای بدنه را با یکدیگر همتراز و همراستا بسازند تا بدین گونه سطح مقطع راداری کاهش یابد. در طراحی لبههای دندانهدار در بدنهٔ هواپیما تلاش شده تا به خوبی لبههای زاویهدار داشته باشند تا با این روش بتوان بازتاب راداری را تا حد ممکن کاهش داد.
ریلهای بمبها و موشکها درون بدنه جاسازی شدهاند تا بدنهٔ استوانهای موشکها و بمبها بازتاب راداری را افزایش ندهند. همچنین در صورت عدم استفاده از حسگر جستجو و ردیابی فروسرخ، این حسگر توانایی برگشت به سوی دم هواپیما را دارد و در آن زاویه، از مواد جاذب رادار استفاده شدهاست تا بازتاب راداری کاهش یابد. برای کاهش سطح مقطع راداری از آرایهٔ کانال اس برای ورودی هوا بهره جستهاند. همانند سوپر هورنت در دیوارههای کانال هوا از مواد جاذب رادار بهره گرفتهشده تا بدین روش، بازتاب راداری از همهٔ زاویهها کاهش پیدا کند؛ بدنهٔ هواپیما نیز از همین جنس است.
به لطف کاربرد گسترده از پلیمر تقویت شده با الیاف کربن در ساخت سوخو-۵۷، تعداد اجزای این جنگنده ۴ برابر کمتر از اجزای سوخو-۲۷ است و به دلیل کاهش وزن، ساخت و تولید آن سریعتر و آسانتر خواهد بود. کانوپی این جنگنده از کامپوزیت ساخته شدهاست و همچنین لایهای از جنس اکسید فلز به ضخامت ۷۰ تا ۹۰ نانومتر بر روی بدنه کشیده شدهاست تا علاوه بر کاهش بازتاب راداری از سوی محدودهٔ اتاقک خلبان، از جان خلبان در برابر پرتو فرابنفش و تابش گرمایی محافظت کند.
ولی در زمینهٔ همترازی بین بخشهای بدنه همانند اف-۲۲ خوشساخت نیست و فاصلهٔ بین قطعات متحرک و میخپرچهای سوخو-۵۷ بهینگی بسیار کمتری نسبت به اف-۲۲ دارند. گرچه در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۹ این ساختار بدنه در سوخو-۵۷ بسیار بهینهتر از نمونههای گذشته شدهاست. این ویژگیها باعث شدند که سطح مقطع راداری سوخو-۵۷ در بازهٔ ۰٫۱ تا ۱ متر مربع باشد که به میزان چشمگیری کمتر از سطح مقطع راداری در سوخو-۲۷ است که در بازهٔ ۱۰ تا ۱۵ متر مربع تعریف میشود؛ با محاسبهٔ این اطلاعات، نسبتی بهدست میآید که سطح مقطع راداری سوخو-۵۷ به میزان ۳۰ بار کمتر از سوخو-۲۷ است.
همانند دیگر هواپیماهای پنهانکار، سوخو-۵۷ نیز در برابر رادارهایی با بسامد بالا (بین ۳ تا ۳۰ گیگاهرتز) بسیار بهینه است. مباحث پراکندگی رایلی و تشدید فیزیکی شرایطی را فراهم میکنند که اگر رادارهای دارای فرکانس پایین با فناوری رادارهای هواشناسی و رادارهای هشدار سریع ترکیب شود، میتوانند سوخو-۵۷ را بهدلیل اندازهٔ بزرگی که دارد، بهراحتی شناسایی کنند؛ ولی چنین رادارهایی امروزه از نظر اندازه بزرگ هستند و حساسیتپذیری زیادی نسبت به بازتابش دارند و همچنین غیردقیق هستند