سازمان ملل به دنبال ادامه صادرات مواد غذایی روسیه است

گوترش: سازمان ملل به دنبال ادامه صادرات محصولات روسیه و اوکراین است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: سازمان ملل به جستجوی دسترسی بازارهای جهانی به مواد غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین و روسیه ادامه خواهد داد.
روسیه روز دوشنبه به ترکیه، اوکراین و سازمان ملل اطلاع داد که با تمدید قرارداد غلات مخالف است. این به معنای لغو تضمین های روسیه برای ایمنی ناوبری و محدود کردن کریدور بشردوستانه دریایی در شمال غربی دریای سیاه است. بنابراین، بدون مشارکت روسیه، ابتکار غلات دریای سیاه از 18 ژوئیه فعالیت خود را متوقف می کند.
دبیرکل سازمان ملل متحد از اینکه پیشنهاد وی برای اتصال یک شرکت تابعه Rosselkhozbank به سوئیفت که در نامه ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارائه شده بود، "بدون توجه باقی ماند" ابراز ناامیدی کرد.
به گفته گوترش، تصمیم امروز روسیه برای توقف طرح دریای سیاه "به نیازمندان در همه جای دنیا ضربه وارد خواهد کرد."
گوترش افزود: اما این مانع تلاش های ما برای اطمینان از دسترسی بدون مانع به بازارهای جهانی مواد غذایی و کود از هر دو طرف اوکراین و فدراسیون روسیه نمی شود.
طرف روسی بارها اعلام کرده است که اوکراین از قرارداد غلات برای اهداف نظامی - برای حمله به سواستوپل - استفاده می کند.در 29 اکتبر 2022، رژیم کی یف یک حمله تروریستی به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های غیرنظامی که در جاده‌های بیرونی و داخلی پایگاه سواستوپل بودند، انجام داد. پس از آن، روسیه مشارکت در صادرات محصولات از بنادر اوکراین را به حالت تعلیق درآورد. بعداً با دریافت تضمین‌هایی از کی یف مبنی بر عدم استفاده از کریدورهای بشردوستانه برای اهداف نظامی، مشارکت روسیه ادامه یافت. با این حال، در اواسط آوریل و مارس 2023، کی یف، به گفته وزارت دفاع روسیه، با نقض ضمانت‌های عدم استفاده از کریدور بشردوستانه برای خصومت‌ها، به پایگاه‌های ناوگان دریای سیاه در سواستوپل و زیرساخت‌های غیرنظامی کریمه حمله کرد.
ابتکار دریای سیاه، که در 22 ژوئیه 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات و غذای اوکراینی و همچنین کودهای شیمیایی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است.
بحث و گفتگو