ایالات متحده نگران دسترسی چین به فناوری های دوگانه خود است

کنگره ایالات متحده نگران است که چین بتواند از طریق همکاری با دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، به تحقیقات فناوری دوگانه ایالات متحده دسترسی پیدا کند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیویورک تایمز، هفته گذشته کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا در زمینه رقابت استراتژیک با چین نامه ای به رئیس دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ارسال کرد. در این نامه اشاره شده است که همکاری میان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه تسینگ‌هوا که توسط چین پشتیبانی می‌شود، نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.
این نشریه می نویسد:" این نامه حاکی از آن است که این مؤسسه در حال انجام تحقیقاتی در زمینه برخی از فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه است که توسط ساختارهای غیرنظامی و نظامی استفاده می‌شود. همچنین می گوید. افرادی که در این موسسه کار می کنند از مدیریت پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع ایالات متحده و سایر بودجه های ایالات متحده برای توسعه برنامه های کاربردی نظامی کمک مالی دریافت کرده اند که نگرانی هایی را در مورد دسترسی چینی ها به این متخصصان ایجاد می کند".
به نوشته این روزنامه، این موضوع که دانشگاه کالیفرنیا به طور موثق بودجه خود را از صندوق های چینی و همچنین همکاری کامل با شرکت های چینی تحت تحریم های آمریکا را افشا کرده، زیر سوال رفته است.
به گزارش این نشریه، با استناد به بیانیه ای از دانشگاه کالیفرنیا، این موسسه نگرانی های امنیت ملی را "بسیار جدی" می گیرد. در این بیانیه آمده است که همزمان، دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی را انجام می دهد که نتایج آن آشکارا برای کل جامعه جهانی منتشر می شود.
پیش از این، مایک گالاگر، رئیس کمیته ویژه رقابت راهبردی با چین در مجلس نمایندگان آمریکا، به رئیس پنتاگون اشاره کرد که این وزارتخانه باید به یک دانشگاه آمریکایی که با چین همکاری می کند کمک هزینه بدهد و درخواست گزارشی از این موضوع کرد. این موضوع در مورد دانشگاه خصوصی آلفرد در نیویورک بود که یک کمک هزینه پنج ساله 13.5 میلیون دلاری از پنتاگون برای تحقیقات در زمینه مواد سرامیکی دریافت کرد. به گفته نماینده کنگره، این دانشگاه با دانشگاه زمین شناسی و ژئوفیزیک ووهان که تحقیقات مشابهی را برای ارتش چین انجام داده است، تعامل داشته است.
بحث و گفتگو