نگاه ویژه اسپوتنیک

خصومت همیشگی بریتانیا، علیه ملت ایران

دولت بریتانیا که ریاست دوره ای موقت شورای امنیت را از ابتدای ماه جولای مصادف با ده تیر بر عهده گرفته، از همان روز نخستِ تکیه بر ریاست این شورا، عمق خصومت، کینه، عناد و دشمنی تاریخی ، چند قَرنی و نا تمام خود علیه ملت ایران را به نمایش گذاشته است.
Sputnik
در همین راستا در اقدامی بدعت آمیز و مغایر با منشور ملل متحد ، مقررات و مصوبات مربوط به حدود واختیارات شورای امنیت، به بهانه جلسه ویژه بررسی قطعنامه 2231 ( توافق هسته ای ایران)، در تاریخ پنج شنبه 15/تیر/1402، اقدام به دعوت از نمایندگان رژیم کی یف، برای برگزاری نمایشی مبتذل و دروغین علیه ایران و روسیه، به بهانه پهپادهای موفقِ کامیکاز نمود.
به عبارتی طبق نص صریح تمامی مقررات، کنوانسیون ها و قواعد عرف در شورای امنیت، هیچ کشور غیر مرتبط و غیر عضوی خارج از اعضای گروه مذاکره کننده حق ورود به مباحث و جلسات مرتبط با موضوع تخصصی قطعنامه 2231 را ندارند لکن در این حرکت نمایشی و سیاسی که صحنه گردان آن انگلیسی ها، بازیگر آن نیروهای رژیم کی یف و گارگردانان و تدارکاتچی های آن آمریکا، فرانسه و آلمان بودند، بار دیگر بر جهانیان ثابت شد سازمان ملل متحد تبدیل به یک تشکیلات سیاسی، غیر حرفه ای و به مانند شرکت پیمانکاری برای مطامع و خواسته های قدرت های بزرگ همچون آمریکا شده است.
در همین راستا و به واسطه این جلسه غیر قانونی ذکر چند مساله بسیار مهم به اختصار حائز اهمیت است:
1. در طول بیش از 9 سال اخیر، اوکراین همواره در خط اول جبهه ضد ایرانی در سازمان ملل متحد قرار داشته و همواره به تمامی قطعنامه های ضد ایرانی که توسط آمریکا، انگلیس ، فرانسه و آلمان علیه ایران صادر می شده رای موافق صادر و در لابی کسب حمایت های ضد ایرانی در بین کشورهای اروپای شرقی شدیدا فعال بوده. به عبارتی پرونده اقدامات ضد ایرانی دولت های غربگرای اوکراین پس از کودتای 2014 تا کنون بسیار سنگین و بیانگر اقدامات نعل به نعل ضد ایرانی آنها علیه ملت ایران و همراهی و هماهنگی با تحریم های غیر قانونی ملت ایران خصوصا در حوزه تحریم های دارویی بوده است، لذا ژست مظلوم نمایی امروز مقامات اوکراینی ، صرفا یک تراژدی ساختگی دروغین است.
انگلیس سیزده فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد
2. بحث انحرافی در خصوص همکاری پهپادی ایران و روسیه موضوعی کاملا بر پایه داده های غلط و در راستای انحراف افکار عمومی جهان از شکست های فاحش همه جبهه غربی به رهبری آمریکا و ناتو علیه روسیه با هزینه کرد بالای پانصد میلیارد دلار از مالیات و سرمایه های ملت های اروپا و آمریکا برای دستیابی به هیچ بوده است. به عبارتی آمریکا و ناتو برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های سلسه وار خود در اوکراین نیاز به طرح ادعاهای دروغینی همچون تسلیحات ایرانی در اوکراین هستند.
3. اساسِ مساله فروش سلاح های متعارف از ایران به روسیه و یا بالعکس هیچ منافات و مغایرتی با هیچ کدام از کنوانسیون های بین المللی، عرف بین الملل و حقوق بین الملل ندارد و اتفاقا در جهانِ نوین، صادرات تسلیحات متعارف امری مهم در حوزه اقتصاد نظامی است و در همین راستا است که کشورهای تولید کننده سلاح هر ساله اقدام به برگزاری نمایشگاه های دستاوردهای تولیدات تسلیحاتی خود و بازاریابی سلاح در جهان می پردازند. لذا طرح ادعاهای غربی ها علیه همکاری نظامی ایران و روسیه نیز فاقد صلاحیت حقوقی است ورای اینکه با وجود اعلام متعدد وزارت دفاع ایران به طرف اوکراینی برای بررسی کارشناسی تخصصی و غیر تبلیغاتی اوکراین در خصوص پهپادهای کامیکاز، طرف اوکراینی از هر نوع همکاری تخصصی طفره رفته و گویای ادعای دروغین و غیر مستند اوکراین علیه ایران و نمایان گر بازی تبلیغاتی سیاسی برای فشار به تهران به جهت عقب نشینی از تنظیم روابط راهبردی برد- برد با روسیه و معطل کردن کشور با وعده های پوشالی و دروغین باخت – باخت با غرب است.
4. در حالی که تقریبا به صورت روزانه نئونازی های رژیم کی یف با استفاده از مدرنترین انواع تسلیحات، موشک ها، ادوات نظامی و کمک مشتشاری مستقیم فرماندهان ناتو و آمریکا و هزاران مزدور خارجی، مرتکب انواع جنایات جنگی علیه نیروهای غیر نظامی و روس تباران دونباس می شوند که جدید ترین آن موشک بارارن مناطق مسکونی در ماکیئفکا که منجر به تخریب 9 مرکز درمانی، 52 ساختمان و و دهها کشته و زخمی که همگی غیر نظامی و کودکان، زنان و سالمندان بودند و یا صدها عملیات موشکی با موشک های انگلیسی و آمریکایی و گلوله باران با توپ ها و مهمات غربی را مرتکب می شوند و یکی از اهداف حملات نیروهای اوکراینی بیمارستانها، مهد های کودک، فروشگاه های زنجیره ای، هتل ها مراکز اقامتی، مدارس و کودکستان های روس تباران و ... است که قلم از نوشتار این سطح جنایات جبهه ناتو عاجز است، اما شورای امنیت در برابر این سطح بی سابقه از وحشیگیری و جنایات جنگی اوکراین با استفاده از انواع تسلیحات غربی سکوت کرده و فقط به دنبال پهپادهای کامیکاز، چراغ به دست راه افتاده است!!! به عبارتی این عمل وقیحانه غرب دقیقا به مصداق بارز شراکت در نسل کشی و جنایت علیه روس تباران دونباس است.
نماینده دائم روسیه: حضور اوکراین در نشست برجام، اعتبار بریتانیا را خدشه دار می کند
5. آنچه که روسیه در حال انجام است، به مصداق بارز دفاع مشروع از خود در برابر شبکه سازمان یافته تروریستی نئونازیست اوکراین و ناتو است و روسها با استفاده از سلاح های متعارف در حال حفاظت از شهروندان خود در هدف قرار دادن مراکز صرفا نظامی و انبارهای تسلیحاتی اوکراین هستند و به هیچ و جه روسیه اهداف غیر نظامی را مورد حمله قرار نمی دهد در حالی که رژیم اوکراین با قرار دادن مردم به عنوان سپر دفاعی تلاش دارد اذهان عمومی را فریب دهد لکن ارتش روسیه دقیقا به عملیات های نقطه زنی نظامی می پردازد.
6. در حالی جمعه 16 تیر 1402 رسانه های آمریکایی از موافقت بایدن با انتقال خمپاره و بمب های خوشه ای معروف به M868 که جزو سلاح های نامتعارف، ممنوعه و نماد جنایت جنگی محسوب می شود، برای انتقال به اوکراین و تجهیز نئونازی ها موافقت کرده که همین آمریکایی ها برای تعدادی پهپاد کامیکاز که سلاحی کاملا متعارف در طبقه دفاعی و جنگی مرسوم، محسوب می گردد دنبال غوغا سازی هستند ، این مساله یکی از مصادیق بارز رویکرد دوگانه غرب به همه امور است.
7. آنچه مسلم است، غرب و آمریکا شدیدا از هر نوع تعمیق مناسبات ایران و روسیه نگرانند و همواره از هر بهانه ای برای تاختن به این همکاری بهره می برند، جلسه پنج شنبه شورای امنیت بهانه ای بود برای ادامه بد عهدی همیشگی غرب به تعهداتش در برابر ایران خصوصا لغو متمم تحمیلی تسلیحاتی در پیوست قطعنامه 2231 در مهرماه پیش رو، به عبارتی غربی ها به جای پاسخ به تمامی بدعهدی های خود در برابر تعهداتشان به ایران، امروز شیپور را از سر وارونه می دمند و با فرار به جلو قصد دارند شرایط تاریخی روابط ایران و روسیه را دچار اخلال کنند لذا ضروری است ایران و روسیه بدون توجه به هر نوع فشار و تهدید های خارجی مناسبات همه جانبه خود در همه ابعاد خصوصا نظامی و تسلیحاتی را تا حد ممکن بیشتر و بیشتر و مستحکم تر نمایند. این امر لازمه نظم جدید و مقابله با زیاده خواهی گستاخانه و یکجانبه گرایی آمریکا و انگلیس است.
بحث و گفتگو