ایران رتبه اول منطقه در تولید مقالات هوش مصنوعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی ایران گفت: در حوزه هوش مصنوعی از حیث تولید مقالات وضعیت مناسبی داریم و در رتبه ۱۵ دنیا و اول منطقه قرار داریم اما در حوزه کاربردی وضعیت مناسبی نداریم و در رتبه ۷۲ دنیا و ۷ منطقه هستیم.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تسنیم، نشست علمی پیش‌نیازهای قانون‌گذاری بر هوش مصنوعی با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس و اساتید و صاحب‌نظران این حوزه، در مجلس‌ شورای اسلامی ایران برگزار شد.
بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران، در این نشست اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس از سال 96 تاکنون در حال بررسی موضوع هوش مصنوعی و قانون‌گذاری است و در این زمینه چندین گزارش پژوهشی و یک کتاب منتشر کرده است‌.
وی با اشاره به تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف حکمرانی، به تشریح این تاثیرات پرداخت و گفت: اگر حکمرانی را از بعد اقتصادی نگاه کنیم، می‌بینیم که هوش مصنوعی مدل تجارت و سیستم عرضه و تقاضای یک اقتصاد را می‌تواند تغییر دهد. در حوزه‌ اجتماعی نیز این تکنولوژی موجب دگرگونی فضای تبلیغات و ارتباطات مختلف اجتماعی می‌شود. همچنین در حوزه خدمات حقوقی‌، وظایفی چون تنظیم دقیق قراردادها و تشخیص اسناد مختلف می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود.
آرش خجسته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی ایران، در این نشست با اشاره به ارتباط میان هوش مصنوعی و علوم پزشکی تصریح کرد: یکی از راهبردهای کلان کشورهای مختلف، کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت است و در برخی از حوزه‌های درمانی مانند تشخیص ضایعات پوستی پیشرفت‌های قابل توجهی از کاربرد هوش مصنوعی صورت گرفته است.
وی با بررسی وضعیت ایران در این حوزه گفت: در حوزه هوش مصنوعی از حیث تولید مقالات وضعیت مناسبی داریم و در رتبه 15 دنیا و اول منطقه قرار داریم، اما در حوزه کاربردی وضعیت مناسبی نداریم و در رتبه 72 دنیا و 7 منطقه هستیم. همچنین در حوزه جمع‌آوری و نگهداری داده‌های بومی به نسبت سایر کشورها عقب‌تر هستیم و مجبوریم برای انجام تحقیقات، از داده‌های سایر کشورها استفاده کنیم و با این کار، ناخودآگاه داده‌های آن‌ها را برایشان تحلیل می‌کنیم.
خجسته با اشاره به کاربرد و اهمیت داده در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: لازم است پیش از هر کاری در حوزه هوش مصنوعی، ابتدا در حوزه داده و ارتقای وضعیت داده در کشورمان سیاست‌گذاری‌های لازم از طرف مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد.
بحث و گفتگو