کمپین بین المللی: آمریکا به طور مخفیانه کلاهک های هسته ای در اروپا مستقر کرده است

هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات کمپین بین المللی برای نابودی سلاح های هسته ای گفت که ایالات متحده حدود 150 بمب هسته ای در پایگاه های هوایی ایالات متحده در آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه بدون اعلام رسمی دارد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، "آلیسیا سندرز زاکر" در جمع خبرنگاران انجمن ACANU مورد تایید سازمان ملل گفت:"در حالی که هیچ تایید یا تکذیب عمومی در مورد استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا وجود ندارد، ما می دانیم که سلاح های هسته ای این کشور در پنج کشور در سراسر اروپا قرار دارند: آلمان، بلژیک، هلند، ایتالیا و ترکیه. به گفته کارشناسان مستقل، حدود 150 کلاهک در پایگاه های هوایی آمریکا در این کشورها مستقر است".
سندرز زاکر افزود:" ICAN به شدت نگران استقرار سلاح های هسته ای در هر کشوری در اروپا است".
او گفت همانطور که تاریخ مانند بحران موشکی کوبا نشان داده است، استقرار تسلیحات هسته‌ای یک نقطه محرک بالقوه است که می‌تواند خطر جنگ هسته‌ای را افزایش دهد.
وی همچنین اضافه کرد:" من مطمئناً فکر می کنم که هزینه های ایالات متحده برای سلاح های هسته ای بسیار وحشتناک است: 43.7 میلیارد دلار. تصور وجود چنین مبلغی قابل تصور نیست. ما سعی می کنیم آن را از بین ببریم و به این فکر کنیم که چگونه این پول می تواند بهتر برای حقوق پرستاران، مانند تجهیزات پزشکی یا مبارزه با تغییرات آب و هوایی، خرج شود."
کمپین بین المللی برای لغو سلاح های هسته ای (ICAN) یک سازمان بین المللی عمومی است که در سال 2007 تاسیس شد. هدف آن ترویج تصویب و اجرای معاهده منع سلاح های هسته ای است. این سازمان در سال 2017 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که مسکو و مینسک توافق کردند که بدون نقض تعهدات بین‌المللی، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کنند. پوتین توضیح داد که روسیه تسلیحات هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل نمی‌کند، بلکه همان کاری را انجام می‌دهد که ایالات متحده برای چندین دهه انجام داده است.
بحث و گفتگو