اردوغان از احتمال پیوستن ایران به مذاکرات "ترکیه، روسیه و سوریه" خبر داد

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، ایران می تواند در بالاترین سطح به مذاکرات برنامه ریزی شده میان ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان پیشتر گفته بود که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد برگزاری نشست سران ترکیه، روسیه و سوریه را داده است، اما باید قبل از آن نشستی با روسای سرویس های اطلاعاتی، وزارت دفاع و وزارت خارجه برگزار شود.
اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در نشستی با جوانان در بیلجیک ترکیه گفت:" ما پیشنهاد دادیم تماس های سه جانبه ترکیه، روسیه و سوریه ادامه یابد، می توانیم ایران را نیز به این اتحاد سه گانه اضافه کنیم، مذاکراتمان را به این شکل پیش ببریم و صلح در منطقه برقرار شود. در اینجا ما نیز نتایج را دریافت می کنیم".
در ماه دسامبر، روسیه میزبان اولین دور از مذاکرات وزرای دفاع ترکیه و سوریه در 11 سال گذشته بود. در سال 2011 جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان پرتنش بوده است. با این حال، در هفته های اخیر دو طرف و همچنین برخی رسانه ها از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.
برای حل اختلافات بین آنکارا و دمشق، نشست وزرای خارجه روسیه، سوریه و ترکیه برنامه ریزی شده است. به گفته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، چنین دیداری ممکن است در اوایل فوریه برگزار شود.
بحث و گفتگو