قطعات شرکت کانادایی در پهپادهای ساخت ایران یافت شدند

شرکتی در کانادا اعتراف کرد که پهپادهای ایرانی دارای اجزای تولیدشده آن هستند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، تالیسمان، یک شرکت کانادایی که سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های بی‌سیم را طراحی می‌کند، تأیید کرده است که هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) که گفته می‌شود در اوکراین استفاده می‌شوند، حاوی اجزای تولید آن شرکت هستند. این را روزنامه گلوب اند میل روز دوشنبه گزارش داد.
به نوشته این نشریه، روزنامه نگاران اوکراینی در ابتدا از اجزای کانادایی در پهپادهای ایرانی خبر دادند. آنها ادعا می کنند که عناصر آنتن ساخت کانادا در لاشه هواپیماهای بدون سرنشین شاهد-136 کامیکاز پیدا شده است.
ژیل پنتر، رئیس تالیسمن کانادا، به روزنامه گفت که شرکت او "درد آور است" که برخی از قطعات "به طور نامناسبی در سیستم های پیچیده هدایت نظامی استفاده می شوند." پانتر اطمینان داد: "بعضی اوقات آنها می گویند که ما به نوعی در استفاده از این پهپادها دخالت داریم. ما مطلقاً با این موضوع ارتباط نداریم. تالیسمن 100٪ متعهد به حمایت از اوکراین است."
انگلیس، از اتحادیه اروپا در تحریم ایران به دلیل پهپاد پیروی می کند
به گفته وی، این شرکت محصولات خود را به ایران یا روسیه نمی فروشد و شبکه آن از تجارت با کشورهای تحت تحریم منع شده است. پانتر اظهار داشت که عناصر آنتن ظاهراً از طریق توزیع کنندگانی که پشت "شرکت های جعلی" پنهان شده اند به ایران آمده اند. معمولاً چنین قطعاتی مشمول ممنوعیت صادرات نیستند، زیرا آنها به طور گسترده در مهندسی استفاده می شوند. اما اکنون این شرکت "بیش از حد مراقب محصولاتی است که و به چه کسانی می فروشد."
همانطور که وال استریت ژورنال در ماه نوامبر گزارش داد، پهپادهای ایرانی مورد استفاده در اوکراین بیشتر از قطعات ساخته شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تشکیل شده اند. این روزنامه مدعی شد که "داده‌های اطلاعاتی جدید به‌دست‌آمده از مطالعه پهپادهای ایرانی رهگیری شده در اوکراین نشان می‌دهد که بیشتر قطعات آن‌ها توسط شرکت‌هایی در ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای متحد تولید می‌شود".
در ماه اوت، واشنگتن پست مقاله ای منتشر کرد که در آن مدعی بود ایران پهپادهای خود را به روسیه می رساند. پس از آن، اظهارات مشابهی از سوی نمایندگان دولت آمریکا بیان شد. مسکو و تهران بارها اتهامات مبنی بر تامین پهپادهای ایرانی توسط روسیه برای استفاده در اوکراین را رد کرده اند. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، این گونه گزارش‌ها را مملو دانست و تاکید کرد که ارتش روسیه از پهپادهای تولید داخل استفاده می‌کند.
بحث و گفتگو