وزارت خارجه روسیه به گزارش ها مبنی بر درخواست کمک ایران از روسیه در زمینه هسته ای پاسخ داد

وزارت امور خارجه روسیه گزارش های رسانه ها مبنی بر درخواست کمک ایران از روسیه در زمینه هسته ای را کنایه خواند
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، "ولادیمیر یرماکوف"، مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت :"گزارش رسانه ها مبنی بر درخواست کمک ایران از روسیه برای تسریع در ساخت سلاح هسته ای، کنایه و تلاش کشورهای غربی برای ایجاد وحشت از طریق تشدید تهدید ایران است".
پیش از این، سی ان ان به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا که نامشان فاش نشد، گزارش داده بود که ایران ظاهراً به دنبال کمک روسیه برای دستیابی به مواد لازم برای ساخت سوخت هسته ای و تسریع برنامه تسلیحات هسته ای تهران است . این مقاله خاطرنشان کرد که هنوز مشخص نیست که آیا مسکو با درخواست های تهران موافقت کرده است یا خیر. به گزارش این شبکه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با نگرانی توسعه احتمالی روابط روسیه و ایران را دنبال می کند.
به گفته یرماکوف، کشورهای غربی اخیراً نیت بد خود را نشان داده و با اتخاذ قطعنامه ضد ایرانی در آژانس، به تحریک عمدی متوسل شده اند.
این دیپلمات روس اضافه کرد:" در همین راستا، رسانه‌های غربی گزارش هایی مبنی بر قصد ایران برای دستیابی به برخی "مواد سوخت هسته‌ای" از روسیه منتشر کردند. همکاری روسیه و ایران در زمینه های صلح آمیز هسنه ای بر هیچکس پوشیده نیست. این همکاری ها به طور تدریجی، شفاف و کاملاً در راستای تعهدات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از جمله سهم اساسی در اجرای برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل در حال توسعه هستند".
وی تاکید کرد: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگز ادعایی در این زمینه نه به مسکو و نه به تهران نداشته است".
یرماکوف در ادامه افزود:" ما نه تنها سوخت هسته ای ایران را در نیروگاه اتمی بوشهر تامین می کنیم، بلکه سوخت مصرف شده را نیز صادر می کنیم. در مورد شعار محبوب غربی ها که ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد، همه موافق هستند، از جمله خود تهران. برای این امر تعهداتی بر اساس NPT وجود دارد که طرف ایرانی به شدت آنها را رعایت می کند".
یرماکوف در پایان گفت:" محاسبه کسانی که انواع و اقسام کنایه‌ها را به رسانه‌ها می‌زنند، برای توجیه محاسبات اشتباه خود و ایجاد وحشت در جامعه جهانی با دامن زدن به تهدید ایران است. با این حال، هر از گاهی، این استراتژیست ها با شکست مواجه می شوند."
بحث و گفتگو