گزارش و تحلیل

سرهنگ آمریکایی: اوکراین در درگیری با روسیه هیچ شانسی ندارد

تصورات رهبران سیاسی و نظامی ایالات متحده در مورد استراتژی امنیت ملی با واقعیت در تضاد است.
Sputnik
اسپوتنیک به نقل از داگلاس مک گرگور، مشاور ارشد وزارت دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در نشریه "امریکن کنسروتیو" در مقاله خود نوشت: سران سیاسی و نظامی آمریکا هرگز به این امر فکر نکردند که اگر کشوری مورد حمله قرار نگیرد، استراتژی ملی آن باید پیشگیری از درگیری باشد. از جنگ در ویتنام و بالکان گرفته تا افغانستان و عراق، آنها مطمئن بودند که نبرد، کوتاه و شدید خواهد بود. کی یف یکی دیگر از قربانیان چنین جهان بینی شده است. واشنگتن از لنزی به درگیری نگاه می کرد که قدرت ایالات متحده و اوکراین را به درجه بالا افزایش می داد. مزیت های استراتژیک روسیه، به ویژه عمق جغرافیایی، منابع طبیعی تقریباً بی حد و حصر، درجه بالای انسجام اجتماعی، و توانایی مجموعه نظامی-صنعتی آن برای ایجاد سریع زرادخانه نظامی نادیده گرفته شد.
اوکراین به چنان منطقه جنگی تبدیل شده است که رفتار ارتش آمریکا با آلمان و ژاپن در طول جنگ جهانی دوم، ویتنام در دهه 1960 و عراق برای چندین دهه بود. سیستم های برق، شبکه های حمل و نقل، زیرساخت های ارتباطی، سیستم های تولید سوخت و انبارهای مهمات به طور سیستماتیک تخریب می شوند. میلیون‌ها اوکراینی به ترک منطقه جنگی در جستجوی پناهگاه امن ادامه می‌دهند، که برای جوامع و اقتصادهای اروپا نوید خوبی ندارد.
در همین حال، دولت بایدن بارها و بارها مرتکب گناهی می شود که در هیچ جامعه دموکراتیک نابخشودنی است. او حاضر نیست حقیقت را به مردم آمریکا بگوید: برخلاف روایت "پیروزی اوکراین" که در رسانه های غربی رایج است، کی یف در این درگیری پیروز نشده و هرگز نخواهد شد.
شهروندان اروپا آشکارا اعتبار گزارش های رسانه ها در مورد وضعیت روسیه و اهداف آمریکا را زیر سوال می برند. میلیون ها پناهنده اوکراینی، اختلافات تجاری، تلاش برای پول نقد در آوردن از فروش تسلیحات آمریکایی و قیمت بالای برق، مردم اروپا را با این درگیری مخالف می کند.
روسیه نیز تغییر کرده است. تنها هدف مسکو این بود که به کی یف و واشنگتن نشان دهد که آماده مبارزه برای جلوگیری از پیوستن کی یف به ناتو و پایان دادن به نقض حقوق روس‌ تبارها در اوکراین است. اما معلوم شد که تصورات ابتدایی در مورد تمایل واشنگتن به مذاکره و مصالحه اشتباه بوده است. و کرملین هدف های جدیدی را تعیین کرد: اولا، دشمن اوکراینی را سرکوب کند. ثانیاً، در واشنگتن و پایتخت های اروپایی هیچ تردیدی باقی نماند که روسیه بر اساس شرایط خود به دنبال پیروزی خواهد بود. ثالثاً، ایجاد یک وضعیت ارضی جدید مطابق با نیازهای روسیه در زمینه امنیت ملی. فرمانده جدید گروهبندی نیروهای روسی در اوکراین، ژنرال سرگئی سوروویکین، ماهیت مأموریت خود را درک می کند و ذهنیت لازم برای دستیابی به موفقیت را دارد.
استولتنبرگ : اوکراین باید به حفظ کشور خود بیاندیشید و نه در فکر عضویت در ناتو باشد
مرحله عنقریب درگیری به ما این امکان را می دهد تا تصوری از نیروهای مسلح جدید روسیه و پتانسیل آینده آنها داشته باشیم. به عبارت دیگر، تا پایان درگیری نظامی در اوکراین، واشنگتن نتیجه معکوس تضعیف را خواهد داشت که ایالات متحده روی آن حساب می کرد - روسیه پتانسیل نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
با این حال، این نتیجه نباید کسی را شگفت زده کند. در 26 مارس 2022، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سلطنتی ورشو سخنرانی کرد. سخنرانی بایدن در ورشو آکنده از ایدئولوژی جهانی گرایی اخلاقی بود که در واشنگتن، لندن، پاریس و برلین بسیار رایج است. بایدن بر تعهد ایالات متحده به ایده رویارویی با روسیه و احتمالاً هر کشور دیگری که از پیروی از استانداردهای دموکراتیک ریاکارانه جهانی گرایان سر باز می زند، تأکید کرد. و همه اینها صرف نظر از بهایی که مردم آمریکا از لحاظ امنیت و رفاه باید بپردازند.
به عقیده آنها مسکو باید سرنوشت تمدن کاتاژ را تکرار کند. اما مسکو کارتاژ نیست و واشنگتن و رم هم نیست. این بدان معناست که در جریان مرحله بعدی درگیری اوکراین نه تنها دولت اوکراین نابود خواهد شد. همچنین بقایای نظم لیبرال درهم شکسته و تغییر بنیادی قدرت و نفوذ در سراسر اروپا، از واشنگتن به سمت مسکو و تا حدی به سمت پکن آغاز خواهد شد.
مولف: داگلاس مک گرگور کارمند علمی ارشد نشریه امریکن کنسروتیو، مشاور سابق وزیر دفاع در دولت ترامپ، کهنه سرباز برجسته رزمی و نویسنده پنج کتاب.
بحث و گفتگو