گزارش و تحلیل

توپ برجام در زمین آمریکا و تسلیم شدن تروئیکای اروپایی

فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کردند.
Sputnik
تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.
دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا ، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران در گفتگو با اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که آیابیانیه تروئیکای اروپایی به معنای تسلیم شدن آنها در مقابل خواسته های آمریکاست، توضیح می دهد:
تروئیکای اروپایی سالهاست که تسلیم خواسته های آمریکاست، بدین معنا که زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، این سه کشور اعلام رسمی از خروج نداشتند اما عملا از برجام خارج شدند. در واقع تصمیم های آمریکا را مو به مو اجرا می کردند. از نظر کلامی در برخی موارد نقدهایی داشتند اما بعد از روی کار آمدن دولت بایدن این نقدهای کلامی هم متوقف شد. واقعیت امر این است که اروپایی ها یا نمی خواهند یا نمی توانند در مقابل آمریکا مقاومت کنند. این ادبیات در گذشته هم از اروپایی ها شنیده شده و در ایران هم کسی از این بیانیه شگفت زده نشد. مسئله مهم این است که ما قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد را داریم و آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت این بیانیه را نقض می کند و حتی به سایر کشورها هم اجازه اجرای آن را نمی دهد.
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی که بیان داشت این بیانیه نابهنگام بود، حرف کاملا درستی زده است. کاری که اروپایی ها به طور حداقلی می توانند انجام دهند این است که در این وضعیت که آمریکا تحت فشار اسرائیل است، حداقل سکوت کنند. نکته ای که باید اضافه شود این است که آقای بورل نماینده سیاست خارجی اروپا این بیانیه تروئیکای اروپایی را تایید نکرده است.
اولیانوف: بیانیه کشورهای اروپایی درخصوص ایران نابهنگام بود
آیا می توان این موضوع را به عنوان شکست در مذاکرات برجام پیش بینی کرد با می توان گفت که این بیانیه جایگاه مهمی در تصمیم گیری های آینده برای برجام ندارد؟
اروپایی ها می گویند که به برجام علاقه مندند. ایران می گوید، آمریکا یکسری ابزار مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد که اگر توافق بشود و این ابزار هنوز در دست آمریکا باشد می تواند از آنها استفاده کند و کار 2018 را تکرار نماید. پس اگر اتحادیه اروپا علاقه مند به اجرای برجام است باید طرف ایران بایستد. چون ایران می خواهد مطمئن شود که توافق ادامه دار است نه موقت. برای همین اروپایی ها هم باید علاقه مند به اجرای طولانی مدت برجام باشند نه اجرای موقت. در حال حاضر توپ در زمین آمریکاست و کشورهای عضو برجام منتظر پاسخ ایالات متحده هستند. پاسخ غیررسمی آمریکا متن ایران را غیرقابل قبول اعلام کرده و پاسخ رسمی هنوز منتشر نشده که این موضوع هم به فشار اسرائیل و برخی مقامات این کشور است.
بحث و گفتگو