نماینده مجلس ایران: برجام احتمالا تا 10 روز آینده احیا می شود

جهان آبادی: چه شعار بدهیم و چه ندهیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز سرنوشت کشورها و سیاست خارجی و داخلی آن‌ها با هم پیوند خورده است. ما نمی‌توانیم بگوییم اقتصاد را اداره می‌کنیم، اما منهای ارتباط با جهان.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از جماران، جلیل رحیمی آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت: اصولگرایان ، برجامی را پاره کردند که امروز خودشان در احیای آن تلاش می‌کنند.
رحیمی آبادی افزود: امروز کلیات نظرات طرفین در گفت و گوها، در مورد تکنولوژی‌های اتمی، درصد غنی سازی، فروش نفت، نحوه بازگشت پول و... تأمین شده است و تقریبا توافق صورت گرفته و فکرمی کنم طول مدت یک هفته تا 10 روز نشست طرفین وزرای خارجه برگزار می‌شود.
وی در خصوص لابی اسرائیل در به سرانجام نرسیدن برجام گفت: اسرائیل از روابط ما با هر کشوری استقبال نمی‌کند و تلاش دارد روابط ما با تمام کشورهای دنیا تیره باشد و مذاکرات به نتیجه نرسد و این امر طبیعی است، ولی بعید میدانم تلاش‌هایش در این مرحله به نتیجه برسد.
رحیمی جهان آبادی در بیان دلایل این عدم توفیق افزود: اول اینکه آمریکایی‌ها تحت تأثیر این القائات از برجام خارج شدند و قدر مسلم حساب و کتاب می‌کنند تا ببینند نتیجه این خروج برایشان چه در بر داشته است. این اقدام حاصل چندانی نیز برای آمریکایی‌ها نداشته است. ایران قبلا درصد غنی سازی 67/3 را دارا بود، اما امروز به 60 درصد رسید. آن زمان سانتریفیوژهای نسل قدیم ما کار می‌کرد، اما امروز نسل 6 است و میزان انباشت مواد اورانیوم غنی شده بیش از زمان برجام است.
وی ادامه داد: همه‌ی این‌ها نتیجه کارشکنی اسرائیل است و آمریکایی‌ها اگر عاقل باشند و همین حساب و کتاب سرانگشتی را انجام بدهند دیگر به حرف اسرائیل گوش نمی‌دهند تا فرصت توافق با ایران را از دست ندهند. مضاف بر اینکه آمریکا به هر شیوه‌ای که بخواهد متوسل شده دیگر راه و مسیری برایش باقی نمانده تا بخواهد در مسیر جدیدی با ایران وارد شود و چالشی نظامی شکل دهد. بعید میدانم اسرائیل بخواهد در این مقطع کاری انجام دهد، لذا احتمالا احیای برجام ظرف مدت یک هفته تا ده روز اتفاق میافتد.
بحث و گفتگو