چرا اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران حذف شدند؟

کارشناس: اکنون هفت نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است؛ سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده و چهار واکسن نیز با پلتفرم پروتئین نوترکیب در سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا قرار دارند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، دکتر محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به حذف دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا از سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا به دلیل پایان تاریخ مصرف محموله‌های موجود،‌ گفت که اکنون هفت نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است؛ سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده و چهار واکسن نیز با پلتفرم پروتئین نوترکیب در سبد واکسیناسیون ایران علیه کرونا قرار دارند.
وی در ادامه افزود: " سه واکسن با پلتفرم ویروس غیرفعال شده شامل واکسن‌های برکت، فخرا و سینوفارم است. همچنین چهار واکسن با پلتفرم پروتئین نوترکیب شامل واکسن پاستوکووک، کووپارس، اسپایکوژن و نورا در سبد واکسیناسیون ایران قرار دارند. در واقع به طور کلی ۷ نوع واکسن در مراکز در اختیار مردم است.
ایران درحالی هفت واکسن در سبد واکسیناسیون خود قرار داده است که اکثر کشورها با دو یا سه واکسن برنامه واکسیناسیون خود را پیش بردند و ما جزو کشورهایی هستیم که تنوع واکسیناسیون بالایی داشتیم.
یک مجله پزشکی معتبر از سطح بالای کارآیی واکسن روسی در برابر سویه اومیکرون کرونا خبر داد
واکسن به اندازه کافی موجود است، پس در نتیجه باید از این ظرفیت استفاده شود؛ بنابراین رصد شرایط و میزان ذخیره صورت می‌گیرد و اگر احساس کنیم میزان نیاز به واکسن بالا است، بر حسب نیاز مجددا به واکسن‌سازها سفارش ساخت جدید خواهیم داد.
واکسن‌هایی در برنامه واکسیناسیون کشوری استفاده می‌شود که تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد. بر اساس اطلاعات من، تاییدیه سازمان غذا و دارو برای دز استنشاقی واکسن کووپارس صادر نشده است.
در مورد واکسن سینوفارم آخرین محموله آبان‌ ماه سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است و فعلا برنامه‌ای برای واردات این واکسن به کشور وجود ندارد. با وجود این که پیش از این از هر دو واکسن موجودی داشتیم اما استقبالی از تزریق این دو واکسن هم صورت نگرفت و بخش زیادی از این واکسن‌ها منتقضی و امحاء شد".
بحث و گفتگو