جزییات فروش کیلویی نان در ایران

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران: فروش کیلویی نان به جای فروش عددی، به عنوان پیشنهادی برای مقابله با کم فروشی و بهبود کیفیت نان چند باری در کشور مطرح شده اما، هیچگاه تا این اندازه جدی نبوده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد آنلاین، محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، با تاکید بر اینکه بار اولی نیست که فروش کیلویی نان مطرح می‌شود، اظهار کرد: دلیل جدی شدن اجرای طرح فروش کیلویی نان، اصلاح نظام یارانه و آزادسازی قیمت آرد است. آزادسازی قیمت آرد منجر به افزایش تخلفاتی مانند کم فروشی شده است که به زیان مصرف کننده است. بر اساس این آمار در طول 3 ماه گذشته حدود 1500 پرونده کم فروشی نان به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
لزومیان با بیان اینکه بهانه تخلف کم فروشی نانوایان افزایش هزینه‌ها است، افزود: نانوایان از افزایش مولفه های تولید همچون هزینه های کارگری، آب، برق، گاز و سربار و بیمه ناراضی هستند و تاکید دارند با افزایش هزینه تولید، سود کافی عایدشان نمی‌شود.
وی معتقد است، با توجه به اینکه در اصلاح نظام یارانه ای در حوزه آرد و نان، یارانه به مصرف کننده می رسد، فروش کیلویی نان یک فضای رقابتی بین نانوایان از نظر کیفی ایجاد می‌کند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، همچنین از آماده شدن زیر ساخت‌ها برای اجرای این طرح خبر داد.
به گفته لزومیان؛ برای اجرای طرح فروش کیلویی نان، شرکت های فعال در زمینه توسعه سیستم‌های یکپارچه پرداخت اعلام آمادگی کردند تا، ترازو و دستگاه پز که متصل به هم هستند را در اختیار نانوایان قرار دهند.
وی در توضیح بیشتر گفت: عملکرد این شکل از فروش همانند فروش بنزین در جایگاه های پمپ بنزین با کارت‌های بنزینی است که در اختیار مردم قرار دارد.
لزومیان عنوانی که برای یکپارچه سازی فروش نان در نانوایی ها اجرا خواهد شد را طرح "مهیا" اعلام کرد.
وی تاکید کرد: تمامی زوایای این طرح با مشورت کارشناسان مربوطه در حال شکل گیری است و با توجه به آماده شدن زیر ساخت‌های آن، انتظار می‌رود بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شود به مرحله اجرا برسد.
لزومیان اظهار کرد: با توجه به اینکه اصلاح نظام یارانه ای نان در حال انجام است اجرای سریع این طرح شدنی و با نتایج مثبت است.
وی یادآور شد: در حال حاضر نان‌های صنعتی بر اساس وزن قیمت گذاری و به فروش می‌رسند و فضای رقابتی بالایی در بین آن‌ها برای افزایش رضایت مصرف کننده با بهبود کیفیت و قیمت مقرون به صرفه وجود دارد، طرح فروش کیلویی نان سنتی می‌تواند همین سرنوشت را برای نان‌های سنتی رقم بزند.
بحث و گفتگو