واکنش جهانیان به پرواز یوری گاگارین

یوری الکسی‌یویچ گاگارین، فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.
Sputnik
1 / 17

یوری الکسی‌یویچ گاگارین (زاده ۹ مارس ۱۹۳۴ - درگذشته ۲۷ مارس ۱۹۶۸) فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان بود. یوری گاگارین در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی توسط فضاپیمای وُستوک-۱ به فضا رفت و به مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز گشت.

استقبال از او در نروژ.

2 / 17

گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب ۱۲ آوریل هر سال به عنوان "شب یوری" گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌گردد.

استقبال از او در مسکو.

3 / 17

استقبال از یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان در ژاپن.

4 / 17

والنتینا، همسر یوری گاگارین، در انتظار بازگشت او از فضا.

5 / 17

آغاز عصر سفرهای فضایی انسان با پرواز یوری گاگارین آغاز گشت.

6 / 17

استقبال از یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان در مصر.

7 / 17

پخش خبر پرواز یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان از رادیو. شنوندگان، کارگران کارخانه نساجی در آلما آتا.

8 / 17

در روز ۲۷ مارس ۱۹۶۸، هواپیمای میگ-۱۵ یوری گاگارین و مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی دچار سانحه شد و سقوط کرد و هردو سرنشین آن کشته شدند پیکر یوری گاگارین در آرامگاه دیوار کرملین در میدان سرخ شهر مسکو به خاک سپرده شده‌است.

9 / 17

روز ۸ آوریل یعنی تنها چند روز پیش از پرواز فضایی، یوری گاگارین به عنوان نامزد اصلی پرواز گزینش شد. گرمان تیتوف به عنوان فضانورد ذخیره تعیین شد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای گاگارین، بتواند به جای او پرواز کند. در مورد دلایل انتخاب گاگارین حدس و گمان‌های گوناگونی وجود دارد؛ برخی معتقدند که پیشینه کارگری خانواده او، نام خانوادگی یا حتی محل تولد او باعث شده‌بود که حزب کمونیست شوروی او را به گرمان تیتوف ترجیح دهد. شکی نیست که شخصیت گرم و اجتماعی و رسانه پسند او از دلایل مهم گزینشش بوده‌است.

استقبال از او در کوبا.

10 / 17

استقبال از یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان در لندن.

11 / 17

استقبال از یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان در آتن، توسط نخست وزیر یونان.

12 / 17

استقبال از یوری گاگارین، اولین فضانورد جهان در سریلانکا (نام قبلی سیلان). سفر او به دعوت دولت «سیلان» انجام شده بود.

13 / 17

فضاپیمای وستوک-۱ بگونه‌ای ساخته شده بود که تمام پرواز را به‌طور خودکار انجام دهد. تنها راه از کار انداختن کنترل خودکار و به دست گرفتن ناوبری فضاپیما، وارد کردن شماره رمز ویژه‌ای در سیستم ناوبری بود. این شماره رمز — عدد "۲۵" — روی کاغذی نوشته شده و در پاکتی سربسته در داخل فضاپیما قرار داده شده بود. کنترل دستی فضاپیما تنها در حالتی امکان داشت که فضانورد در حالت روانی مناسب قرار داشته، توان بازکردن پاکت، خواندن شماره رمز، و وارد کردن آن شماره به سامانهٔ ناوبری را داشته باشد.

یوری گاگارین برای استراحت وارد سوچی در سواحل دریای سیاه شد.

14 / 17

استقبال از یوری گاگارین در فنلاند.

15 / 17

یوری گاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی بایکونور با فضاپیمای وستوک-۱ (نام و شماره سریال: Vostok 3KA-2) و با رمز پرواز "درخت سرو" به عنوان نخستین فضانورد جهان به مدار زمین پرواز کرد.

16 / 17

استقبال از یوری گاگارین در ورشو.

17 / 17

جوان ناپلی در تمام مسیر بازدید یوری گاگارین از جزیره کاپری، او را همراهی کرد.

بحث و گفتگو