آیا افزایش ظرفیت تولید نفت در ایران به‌علت تخفیف تحریمی آمریکا بوده است؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: با این شرایطی که داریم و با این شیوه‌ای که در حال تولید هستیم حداقل یک قرن دیگر می‌توانیم نفت و گاز را تولید کنیم.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت که از نظر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داریم و این اقتدار اقتصادی جزو مؤلفه‌های قدرت و اقتدار اقتصادی کشورمان است. نه‌تنها تحریم‌ها کم نشد بلکه به‌مراتب سخت‌گیری‌های متعددی داشتیم.
وی در ادامه افزود: "ذخایر قابل استحصال نفت کشورمان بر مبنای ضریب بازیافت، حدود 157 میلیارد بشکه و ذخایر گاز ما حدود 33 تریلیون مترمکعب است اما از نظر نفت و گاز حدود 330 تریلیون مترمکعب است. از نظر نفت و گاز درجا و همچنین مایعات و میعانات درجا در مجموع بیش از 1200 میلیارد بشکه معادل نفت خام زیر زمین داریم.
نفت و گاز، انفال است و دولت و به‌تبع آن وزارت نفت از طرف حکومت اسلامی نماینده است و باید به‌شکلی از این دارایی‌های زیرزمینی استفاده و امانتداری و صیانت کند که بتواند آن را به حداکثر دارایی روزمینی تبدیل کند. با این شرایطی که داریم و با این شیوه‌ای که در حال تولید هستیم حداقل یک قرن دیگر می‌توانیم نفت و گاز را تولید کنیم.
پوتین فرمانی درباره تجارت گاز با "کشورهای غیردوست" را امضا نمود
پیش از تحریم های جدید یعنی در شهریور سال 1397، ظرفیت تولید نفت خام حدود سه میلیون و 838 هزار بشکه بود اما با آغاز تحریم‌های ظالمانه و به‌علل متعدد بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید نفت کشور را از دست دادیم.
بیش از 1800 اقدام عملیاتی در چاه‌های نفتی توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران انجام شد و بیش از 250 کار مربوط به تعمیرات اساسی از جمله تأسیسات سرچاهی و تعمیرات اساسی مربوط به تأسیسات سطح‌الارضی انجام و حدود 500 میلیون دلار در این زمینه هزینه شد.
اگر می‌خواهیم تولید پایدار و مستمر داشته باشیم و بهره‌وری را بالا ببریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم چاره‌ای نداریم جز این‌که اقتصاد نفت و گاز را دانش‌بنیان کنیم. برای 15 درصد دیگر که بیشتر آن فناور و دانش‌بنیان است باید برنامه‌های مدون، سنگین و هدفمندی را تعریف کنیم.
حدود 270 میلیون دلار قرارداد فناورانه با جهاد دانشگاهی بستیم. حدود 750 حلقه چاه کم‌بازده و یا متوقف داریم که به‌علت مشکلات فنی و عملیاتی امکان تولید از آنها را نداریم. صنعت نفت به‌علت نقش بزرگی که در اقتصاد دارد از این صنعت به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور یاد می‌کنیم و با بالا بردن ظرفیت تولید نفت، چند اتفاق خواهد افتاد.
وزارت نفت در یک اقدام جهادی برای احیای این تعداد چاه که ارزش سرمایه‌گذاری حدود 700 میلیون دلاری دارد فراخوان داد و از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دعوت به‌عمل آمد که ایده‌های فناورانه خود را برای احیای این چاه‌های نفتی ارائه کنند.
وعده جدید وزیر نفت ایران درباره قیمت بنزین
افزایش ظرفیت تولید نفت کشور یعنی اکنون قادریم صادرات کشور را به دو برابر افزایش دهیم و این به معنی درآمد و تولید ثروت برای کشور است و این از نظر امنیت انرژی یعنی این که جمهوری اسلامی قادر است پایداری و ثبات را در عرصه بین المللی به ارمغان بیاورد.
جمهوری اسلامی هم از نظر ژئوپلتیکی و هم از نظر منطقه ای کشور با ثباتی است و جهان اعتماد ویژه ای به جمهوری اسلامی دارد به عنوان این که این کشور می تواند ثبات را در بازار انرژی حفظ کند و ارتقاء دهد.
در حالی مقدار صادرات را 40 درصد افزایش دادیم و در حالتی ارزش صادرات را بیش از تعهدمان در بودجه سنواتی محقق کردیم که نه تنها تحریم ها کم نشد بلکه به مراتب سخت گیری های متعددی داشتیم و در خریدارها و واسطه ها و سیستم های ناوبری کشتی رانی حامل نفت، اختلال ایجاد می کردند.
بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات و پژوهش مجلس شورای اسلامی، بر اساس هزار بشکه نفت شاید 19 نفر مشغول کار شوند و ارزش افزوده حدود 500 هزار دلار داشته باشد. بر اساس مطالعات جهانی و مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از این هزار بشکه می توانیم تا 200 نفر را هم مشغول به کار کنیم و ارزش افزوده ای معادل چهار میلیون دلار را به دست بیاوریم".
بحث و گفتگو