سفیر ژاپن در تهران به تماشای نمایشی بر اساس اثر یک نویسنده ژاپنی نشست

سفیر ژاپن در تهران به تماشای نمایش "چمدان" به کارگردانی "آریو راقب‌کیانی" نشست.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، کازو توشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران به همراه ماتسو شیتا از مسئولان بخش فرهنگی سفارت ژاپن با حضور در تماشاخانه اهورا به تماشای نمایش چمدان به نویسندگی کوبو آبه و کارگردانی آریو راقب کیانی نشستند.
آیکاوا پس از تماشای نمایش چمدان گفت: کارگردانی بسیار خوبی را در نمایش شاهد هستیم و بازی هنرپیشه‌ها و بازیگران نمایش بسیار عالی است و توانستند به خوبی کوبو آبه را تصویر کنند. به خصوص آنکه در دوران کرونا همه شخصیت‌ها تلاش می‌کنند که به داخل چمدان بروند.
سفیر ژاپن در تهران گفت: نمایش نشان می‌دهد چگونه می‌توانیم با دنیای بیرون از درون آن چمدان ارتباط برقرار کنیم و این موضوع موقعیت جالبی را پدید آورده بود.
مکالمه بازیگر قوی‌هیکل تئاتر و سینمای ایران با دو کودک فال فروش +ویدئو
وی درباره ارتباط فرهنگی ایران و ژاپن اظهار داشت: این نمایش و دیگر نمایش‌ها می‌تواند یک پل ارتباطی بین دو کشور باشد. ژاپن فقط محدود به مانگا (رمان گرافیکی) نیست، بلکه نمایشنامه نویس‌های قابلی چون کوبوآبه دارد.
آیکاوا ادامه داد: نمایشنامه‌های زیادی به خصوص در دهه هفتاد میلادی وجود دارد که در حال حاضر به اشکال مختلف اجرا می‌شود که شاید علت آن به کووید برگردد.
وی افزود: طبیعتا این اجرا در ایران روی صحنه رفته است و برای اینکه ارتباط خودش را با فرهنگ ژاپنی از دست ندهد باید اقتباس و تاثیر را از فرهنگ ژاپنی بگیرد به مانند آن چیزی که در این نمایش در خصوص حشرات و عنکبوت مطرح می‌شود.
سفیر ژاپن در تهران گفت: متوجه شدم که خانمی در طول نمایش تماس تلفنی می‌گیرد و غذایی سفارش می‌دهد که آن غذا نوعی نودل ژاپنی است و شاید این مفهومی برای مخاطب ایرانی نداشته باشد، ولیکن مضمون کار کاملا مرتبط با فرهنگ ایرانی است و من خیلی تحت تاثیر قرار گرفته‌ام که اجرایی با کیفیت از کوبو آبه را در ایران روی صحنه دیدم.
نمایش چمدان و کارگردانی آریو راقب کیانی هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در تماشاخانه اهورا روی صحنه می‌رود. از بازیگران این نمایش می‌توان به مهسا سیاری، الناز شاهوردی و علیرضا یلوه اشاره کرد.
کوبو آبه نویسنده، نمایشنامه نویس و عکاس ژاپنی است که در سال 1993 در سن 69 سالگی درگذشت.
بحث و گفتگو