در بسیاری از کشورها، درصد بالایی از کسب و کار و مشاغل، عایدی و درآمد و ارزشافزوده، به محصولات تولیدی اختصاص داده میشود به طوری که با اهتمام مستمر، چنان رشد و شکوفایی در صنعت خود ایجاد میکنند که صادرات تولیداتشان به جهت کیفیت بالای محصولاتشان در دنیا گسترش چشمگیری پیدا نموده که بازخورد آن در جامعهی مبداء، ایجاد اشتغال و آسایش برای افراد همان جامعه در کنار رونق کسب و کارهای جانبی و درآمد و سود سرشار از فروش همان تولیدات برای آن کشور خواهد بود.
در این بین یکی از صنعتهای پررونق و پرسود در دنیا، صنعت خودروسازی است. ارتباطی که فی ما بین این صنعت و دپارتمانهای مختلف اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، باعث شده تا موتور محرک و اساس اصلی صنعت و اقتصاد و تجارت خیلی از کشورها، صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط با آن لحاظ شود. از این رو یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی و اساسیترین شاخص توسعهی اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از کشورهای مترقی و توسعه یافته، صنعت خودروسازی آن کشور میباشد و هر چند تنها عامل توسعهی هر کشور، صنعت خودروی آن به تنهایی محسوب نمیشود ولی مشهود بودن آثار اقتصادی آن در کلیهی زمینهها و فعالیتهای اقتصادی و صنعتی بر کسی پوشیده نیست.
در کشور ما ایران نیز، تا قبل از شروع طرح هدفمندی یارانه، پس از صنعت نفت، صنعت نساجی دومین جایگاه را از نظر صنعتی در ایران دارا بود و جایگاه دهم را در دنیا برای ایران به ثبت رسانده بود که به دلیل همان هدفمندی یارانهی ذکر شده و فقدان توجه به بازسازی ماشین آلات، جایگاه این صنعت به ردهی شصتم در دنیا تنزل پیدا نمود و عملا این صنعت در کشور به نابودی کشیده شد و در عوض صنعت خودروسازی جایگاه صنعت نساجی را به خود اختصاص داد که البته رونق این صنعت شصت ساله در داخل کشور ما به گونهای بود که ایران تا سال 2009 جزو ۱۸ خودروساز برتر جهان و جزو بزرگترین خودروساز خاورمیانه محسوب میشد که متاسفانه در چند سال اخیر فراوانی اشکالات و انتقادات به کیفیت و قیمت این خودروها تاثیر زیادی در این جایگاه و رتبه از خود به جا گذاشته است.
البته شایان ذکر است که نقش بی بدیل این صنعت از جهت اثرگذاری بر بسط و گسترش کسب و کار، ازدیاد فرصتهای اشتغال و ایجاد شغل پایدار، گسترش حملونقل عمومی و افزایش رفاه اجتماعی در همهی ادوار و در طول دورههای مختلف چشمگیر بوده است و میتوان گفت که پیشرفت در زمینهی فناوری و اثربخشی و کارآمدی و همچنین توانمندی این صنعت در ایران میتواند زمینهساز توسعهی صنعتی در کشور ایران شود.
از سویی نقش این صنعت از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و تاثیر آن در ارتباط ژرف و عمیق انواع خودروها از جمله سواری، تجاری و امدادی و... با زندگی افراد جامعه از نظر دسترسی و قابلیت وصول رفاه اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و نقش پررنگ انواع خودروها در توسعه حملونقل و ترقی سطح زندگی و رفاه عمومی حکایت از ارتباط تنگاتنگ صنعت خودرو در زمینهی حملونقل با رفاه عموم افراد جامعه دارد.
در نتیجه، گسترش کسب و کار، ارتقاء رفاه شهروندی، سرعت بخشیدن در بخش حملونقل، گسترش گردشگری، ازدیاد فعالیتهای اجتماعی و بهبود مداوم و مستمر عرصهی کیفی زندگی اجتماعی و همچنین گسترش استانداردهای زندگی، باعث میشود تا به سرمایهگذاری در تولید و ساخت خودروهای سواری و تجاری از لحاظ کیفی و کمی توجه ویژه شود و بیشتر این توجه باید به سمت تولید خودروهای ایمن و مطمئن با فناوری نوین و بدون نیاز به سوختهای فسیلی با قیمت مناسسب سوق داده شود.
اقتصاد ایران و قدرت خرید خودرو توسط مردم در بازار خودروی ایران
اما علیرغم اهمیت این صنعت در رفاه شهروندی متاسفانه در یکی دو سال اخیر، افسار گسیختگی شاخص تورم در ایران و رشدهای پی در پی آن باعث شده است که شاهد رکورد شکنی قیمتها در بازار خودرو باشیم به طوری که حقوق و دستمزد پایین اقشار مختلف جامعه به نسبت تورم حاکم بر اقتصاد سبب شده است که طبقات ضعیف و همچنین متوسط جامعه به دلیل رشد قیمتها در عرصههای مختلف بازار به خصوص در خودرو با کاهش قدرت خرید روبرو شوند و این امر، یعنی برخورداری از خودرو و یا تعویض خودرو با یک خودروی شاخصتر، برای برخی از افراد جامعه به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است و قیمت تولیدات جدید و کنونی با استطاعت و توان پرداخت اکثر قریب به اتفاق افراد جامعه متناسب و برازنده نمیباشد.
البته کارشناسان از جمله دلایل دیگر این امر را مستثنی و منفک شدن خودرو از صف کالاهای مصرفی و قرار گرفتن در صف کالاهای سرمایهای مطرح نمودهاند که این امر در جوار بر هم خوردن تعادل میان سطح درآمد و قیمت خودرو به واسطه خروج تعدادی از خودروهای پرتعداد و پرتیراژ از خط تولید، عامل سختتر شدن خرید خودرو برای مشتریان نسبت به گذشته شده است.
شیوهی برخورداری از خودرو در شرایط فعلی اقتصاد خودرو در ایران
با توجه به دلایلی که در بالا ذکر شد و همچنین اثر بخشی نوسانات ارز بر بازار خودروی ایران و به پیرو آن ایجاد حباب قیمتها برای خودروها، کار به جایی رسیده است که خرید خودروی نو برای بخش عظیمی از افراد جامعه به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده؛ به طوری که بسیاری از افراد جامعه را به سمت و سوی خرید خودروی مستعمل و دست دوم سوق داده است و این در حالی است که انجام چنین معاملاتی در بازار خودرو تا مدتها دغدغهی تعمیر و خرید لوازم یدکی خودرو را با خود برای صاحب خودرو به همراه خواهد داشت. از طرفی برخی دیگر از افراد جامعه به جای رویکرد خرید خودروی دست دوم، راهبرد خرید اقساطی خودرو را در پیش میگیرند که معمولا این شیوه راهکاری منطقیتر نسبت به خرید خودروی مستعمل ارزیابی میشود.
خدمات فروش اقساطی خودرو غالبا در شرایطی که توان و نقدینگی کافی برای خرید نقدی و یا تعویض خودرو وجود ندارد، امروزه از سوی مجموعهها و شرکتهای متنوعی عرضه میشود که البته لازم است که افراد متقاضی با مطالعه و بررسی دقیق طرحها، با مجموعهای وارد، بده و بستان و معامله شوند که برای مشتریان خود منافع بیشتری را مد نظر داشته باشند و در اعطای امتیازات ویژه به مشتریان خود از خدماتی متنوع برخوردار باشند.
البته لازم به ذکر است که این روش ارائهی خدمات یعنی فروش اقساطی خودرو میتواند با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی ایران که دستخوش و گرفتار تورم و عوامل وافر و بیشمار دیگری همچون قیمت ارز، تحریمها، تعرفههای گمرک، قیمت لوازم یدکی و مناسبات سیاسی میباشد و آن را دچار نوسان مینماید، کمک شایانی به افرادی نماید که با هدف تکمیل سرمایه، نمیخواهند چندین ماه نقدینگی موجود خود را بلااستفاده و عاری از فایده رها نموده و با ابتکار عمل، میانبرهای هوشمندانهای برای حل مسائل خود پیدا مینمایند که خرید اقساطی خودرو یکی از این راهکارهاست.
البته این افراد در مقایسهی خرید خودروی مستعمل با خودروی نو با امکانات و مزایای فروش اقساطی خودرو باید به این نکات هم توجه داشته باشند که شیوه پرداخت اقساط آنها کاملا واضح باشد و با نوسان بازار، دستخوش تغییرات نشده و در راستا و امتداد چنین معاملهای هر اتفاقی که برای اقتصاد کشور و بازار خودرو رخ دهد، هیچ تغییری در میزان پرداختی نهاییشان صورت نپذیرد و پروسهی پرداخت مبلغ اقساط ثابت در نظر گرفته شود. همچنین با سرمایهی اندک خود، خودرویی مدرنتر و با کیفیتتر تهیه خواهند نمود که در مقابل خرید خودروی مستعمل و دست دوم با خود هزینههای جانبی به همراه نخواهد داشت و حتی میتواند منجر به پسانداز بخشی از سرمایه و وارد کردن آن در بازار سرمایه شود. از طرفی خریداران و متقاضیان فروش اقساطی خودرو باید حتما این قضیه را مد نظر خود قرار بدهند که تقاضای خرید اقساطی خودرو را از مراکزی درخواست نمایند که سابقهی درخشان آنها در بازار خودرو واضح و مبرهن باشد و تحلیل درستی از اقتصاد ایران برای خریداران خود ارائه داده و پیشنهاداتشان به اقتصاد افراد و خانوادهشان کمک نماید.
حرف آخر
تسریع در روند گسترش صنعت خودرو و برطرف نمودن موانع حوزهی خودرو علیرغم برخورداری از بار مالی به جهت سرمایهگذاری در صنایع داخلی برای دولت به منظور جهانیسازی برند خودروی ایران امری است که دولت نمیتواند از آن استنکاف نماید و از طرفی به جهت خدمترسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه به کمک توسعه و بهبود حملونقل، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوریهای نوین و قیمت مناسب برای آرامش خاطر شهروندان از اهمیت خاص و ویژهای برخوردار میباشد.
از اینرو میتوان گفت که از مهمترین پیش شرطهای تولید و ساخت خودروی با کیفیت، بهرهگیری و بهرهمندی از فناوریهای نوین صنعت در خودروسازی و ارتقا و بالا بردن کیفیت قطعات میباشد زیرا به عقیدهی کارشناسان حوزه و دامنهی بازار، دو عامل کیفیت محصول و نرخ مناسب، میتواند کفیل و پشتیبان توسعهی فروش و افزایش سهم بازارهای منطقهای و جهانی شود که در صورت التفات و تفضل جدی تولیدکنندگان، رونق تولید محرز و مسجل خواهد شد، زیرا همانطور که کارشناسان اذعان داشتهاند، محقق شدن رونق تولیدات داخلی در کشور فقط در سایهی تولید محصولات با کیفیت و نرخ رقابتی اتفاق میافتد و با این عمل و راهبرد و در راستای تحول اقتصادی در شرکتهای تولیدی، مواردی همچون بازگشت سرمایه، سود فروش، کاهش هزینهها، سهم بازار و نرخ سهام، رشد چشمگیری خواهند داشت.