به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «ایران»، اهمیت کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی به گونهای است که اقتصاد مقاومتی را میتوان از جنبه دیگر، اقتصاد کارآفرینی هم نامید.
حجتالله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظهار داشت: «بشر از بدو خلقت بــــه دنبال ایجــــاد فرصتهای مفیـــد کـــاری بــرای خـــود بوده است. اهمیت کارآفرینی در قرن ۲۱ کمتر از ادوار گذشته نیســــت و گـــذر از طوفان ناپایداریهای اقتصادی بینالمللی و داخلی نیازمند ساخت و تجهیز کشتی اجتماعی و اقتصادی مقاومتی از جنس کارآفرینی است.
اهمیت کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی به گونهای است که اقتصاد مقاومتی را میتوان از جنبه دیگر، اقتصاد کارآفرینی هم نامید، چرا که مردمی بودن، دانشبنیانی، مولد بودن، درونزایی و برونگرایی از جمله اصلیترین ویژگیهای اقتصاد مقاومتی است که به طور کامل با موضوع کارآفرینی منطبق است.
ظرفیتهای بالای اقتصاد ایران نظیر جمعیت و میانگین سنی آنها که حاکی از قوت جمعیتی است، میتواند تضمینکننده پیشرفتهای چشمگیر باشد، اما باید بپذیریم اقتصاد کشور به رغم وجود این ظرفیتها کماکان با قلههای پیشرفت فاصله دارد.
مانند همه جای دنیا، ضعف درونی و اخلالگریهای بیرونی در شکلگیری و بالندگی روح تولید در اقتصاد ایران هم تأثیرات منفی دارد، این موانع، گریبان کارآفرینی را هم گرفته و بی توجهیها به این مقوله تا سالهای اخیر باعث شده است که برای رفع موانع در حوزه کارآفرینی نیازمند اهتمامی بیش از پیش باشیم.
دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، ایجاد اشتغال انبوه و شایسته را در کانون توجه خود قرار داده و یقیناً پرچمدار حرکت کاروان شغل سازان، کارآفرینان هستند. با در نظر گرفتن رویکرد اشتغال مبتنی بر کارآفرینی، ضروری است ضمن تقویت زیست بوم کارآفرینی و برقراری تعامل بین بازیگران این زیست بوم، زمینههای توسعه ظرفیتهای کارآفرینی را در کشور فراهم کرد.
در این راستا عوامل متعدد و متنوعی به طور مستقیم و غیرمستقیم در توسعه کسب و کارهای پایدار و تولید نقش دارند که دولت به عنوان تسهیلکننده، موظف است زیرساختهای لازم نظیر توسعه فناوریها، تأمین مالی نوین و هوشمند، رفع موانع و تسهیل قوانین و مقررات برای سهولت کسب و کارها، آموزشهای لازم اعم از فنی و مهارتی و نگرشی را فراهم و برای تسریع این عوامل اقدام کند.
همچنین با توجه به شرایط جغرافیایی و جمعیتی کشور و با درنظر گرفتن ظرفیتها و پتانسیلهای مختلف اقتصادی و اجتماعی، در جهت ایجاد اشتغال پایدار تأکید بر این است که بر تولیدات با ویژگیهای خاص توجه شود؛ به عبارت دیگر تولیدات متناسب با مزیتهای ملی، منطقهای و محلی، مشاغل پراشتغال و کمسرمایهبر، به تکمیل ارزش تولید و فعالسازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمهتعطیل و افزایش تولید و اشتغال پایدار منجر خواهد شد. علاوه بر تأکیدات فوق، به نظر میرسد ایجاد و تقویت ارزشها، نگرشها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ سازی کسب و کارهای نوآورانه تأثیر بسزایی در اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور دارد.
بنابراین سیاستها و برنامههای تشویقی، ترویجی و آموزشی، در همه سطوح و لایههای اجتماعی باید انجام پذیرد و به کشف و پرورش انسانهای خاص به عنوان افراد کارآفرین، خلاق، نوآور و مبتکر منجر شود که آنها منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، تولیدی و خدماتی هستند».