جنجال و ماجرای پارکور در مجموعه جهانی تخت جمشید +ویدئو

حرکات نمایشی یک پارکور کار جوان در تخت جمشید با واکنش‌های انتقادی کاربران همراه شده است.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، در روزهای اخیر ویدئویی از اقدام یک جوان پارکورکار و اجرای حرکات نمایشی او در مجموعه‌ی جهانی تخت جمشید در فضای مجازی دست به دست می‌شود که مورد انتقاد کاربران و واکنش آنها قرار گرفته است.

در این ویدئو، حرکات نمایشی در محوطه جهانی تخت جمشید و پرش‌های مختلف از روی آثار باستانی و ارزشمند این مجموعه بدون توجه به ممنوعیت حرکت روی آثار تاریخی موجود در محوطه، صورت گرفته است، که با انتشار ویدئوی ضبط شده‌ی آن در صفحات اجتماعی و واکنش‌های کاربران، این اقدام مورد توجه مدیران فرهنگی این مجموعه جهت بررسی موضوع قرار گرفت.

حمید فدایی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در خصوص این اتفاق عنوان کرد: «این موضوع مربوط به تابستان امسال می‌باشد و دلیل عمده آن وضعیت ناشی از شیوع کرونا و کاهش نیروهای یگان حفاظتی این مجموعه میراثی و همچنین نوعی ناآگاهی فرهنگی نسبت به ارزش‌های چنین آثاری می‌باشد.»
وی همچنین از پیگیری دقیق موضوع برای مشخص شدن ابعاد آن خبر داد.

بسیاری از کاربران ضمن اظهار تاسف از این اقدام و اتفاق، نگران کم‌توجهی و بی‌توجهی برخی از مسئولان و مردم نسبت به آثار تاریخی و میراث به جای مانده از گذشتگان هستند. این کاربران معتقدند باید با افرادی که دست به تخریب آثار تاریخی، دیوارنویسی و یادگاری بر روی این بناها می‌زنند به صورت جدی برخورد شود تا درس عبرتی برای سایرین شود. جمعی نیز معتقدند باید در زمینه حفظ آثار تاریخی و بناهای با ارزش فرهنگ‌سازی کرد و برای نگهداری از آنها بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته شود.

بحث و گفتگو