ساخت نفتکش غول‌ پیکر "افراماکس" توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء

نفتکش غول پیکر افراماکس با ظرفیت ۱۱۳هزار تن و وزن ۲۲.۵هزارتن ساخت متخصصان ایرانی در شرکت صنایع دریایی صدرای بوشهر با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیاء به آب‌ انداخته شد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، نفتکش ۱۱۳ هزار تنی افراماکس در شرکت صدرا در سال جهش تولید که با توان متخصصان ایرانی تحت استانداردهای بین ‌المللی در مدت ۲ سال ساخته شده است در آب‌ های خلیج فارس بوشهر به آب‌اندازی شد.

رسانه‌ها: نفتکش ایران برای بارگیری نفت به سواحل ونزوئلا رسید

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بعدازظهر روز سه شنبه، در آیین آب ‌اندازی کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس با ظرفیت ۱۱۳ هزار تن در خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: این شناور دارای وزنی معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن قادر است ۱۱۳ هزار تن محموله معادل ۷۵۰ هزار بشکه نفت را بارگیری و حمل کند.

سردار سعید محمد با بیان اینکه "این کشتی با توان متخصصان داخلی طراحی، ساخته، تجهیز و به آب‌اندازی شده است" گفت: دومین کشتی نفتکش افراماکس در شرکت صدرا ساخته شده است.

وی با بیان اینکه "کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس پس از نصب بخش مسکونی و انجام تست‌های دریای و قبل از پایان سال آماده تحویل می‌شود" تصریح کرد: پیشرفت کنونی کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس بالای ۹۳ درصد است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم ‌الانبیاء طول این نفتکش غول ‌پیکر را ۲۵۰، عرض ۴۴ و ارتفاع ۲۱ متر دانست و بیان کرد: آبخور این نفتکش ۱۴.۸ دهم متر با سرعت ۱۵ گره دریایی است.

سردار محمد، ارز آوری حدود ۶۰ میلیون یورو را از دیگر ویژگی این کشتی دانست و افزود: تاکنون در شرکت صدرا ۲ کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس با ارز آوری ۱۲۰ میلیون یورو ساخته شده است.

وی با بیان اینکه "ساخت کشتی یادشده زیر نظر مؤسسه ایرانیان است" گفت: ساخت کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس حدود ۲ سال به طول انجامیده است و اشتغال ‌زایی آن حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و یک‌ هزار و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء با اشاره به اینکه "تمامی مراحل طراحی، ساخت و تأمین تجهیزات توسط متخصصان داخلی انجام شده است" خاطر نشان کرد: ساخت این کشتی در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید با استفاده از توان سازندگان داخلی انجام شده است، مهندسی و ساخت این کشتی را ۱۰۰ درصد داخلی و تامین تجهیزات آن حدود ۴۰ درصد داخلی دانست و بیان کرد: درصورت سری ‌سازی کشتی‌ ها این سهم قابل افزایش می‌باشد.

بر پایه این گزارش تمامی فرآیندهای ساخت کشتی و دانش فنی  شامل تهیه نقشه، طراحی، اجرایی، نصب تجهیزات و فناوری‌های مختلف توسط متخصصان جوان ایرانی در شرکت صدرا ثبت و ضبط شده است. 

این  کشتی‌ اقیانوس پیما که تحت قوانین بین المللی ساخته شده تمامی ملاحظات زیست محیطی و ایمنی نیز به طور کامل در این پروژه رعایت شده است.

ساخت کشتی نفتکش غول پیکر افراماکس در شرکت صدرا در سالی که توسط رهبر ایران به نام جهش تولید نامگذاری شده، افتخاری ماندگار در عرصه صنعت دریایی کشور رقم زده است.

بحث و گفتگو