به گزارش اسپوتنیک، موسسه اینتربرند امسال نیز همچون سالهای گذشته با ارزشترین برندهای جهان را معرفی کرد. امسال با توجه به اینکه تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر لیست با ارزشترین شرکتهای جهان قابل رویت است اما همچون سال قبل، اپل جایگاه نخست خود را در این فهرست حفظ کرد و علاوه بر این، ارزش آن به ۳۲۳ میلیارد دلار رسید و بدین ترتیب فاصله معنا داری با دیگر برندهای جهان پیدا کرد.
۱۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۰ به ترتیب زیر معرفی شدند: ۱- اپل، آمریکا؛ زمینه فعالیت: فناوری، ارزش برند: ۳۲۳ میلیارد دلار. ۲- آمازون، آمریکا؛ زمینه فعالیت: خرده فروشی، ارزش برند: ۲۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار. ۳- مایکروسافت، آمریکا؛ زمینه فعالیت: فناوری، ارزش برند: ۱۶۶ میلیارد دلار. ۴- گوگل، آمریکا؛ زمینه فعالیت: فناوری، ارزش برند: ۱۶۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار. ۵- سامسونگ، کره جنوبی؛ زمینه فعالیت: فناوری، ارزش برند: ۶۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار. ۶- کوکا کولا، آمریکا؛ زمینه فعالیت: نوشیدنی، ارزش برند: ۵۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار. ۷- تویوتا، ژاپن؛ زمینه فعالیت: خودروسازی، ارزش برند: ۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار. ۸- مرسدس بنز، آلمان؛ زمینه فعالیت: خودروسازی، ارزش برند: ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار. ۹- مک دونالد، آمریکا، زمینه فعالیت: غذایی، ارزش برند: ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار. ۱۰- والت دیزنی، آمریکا؛ زمینه فعالیت: سرگرمی، ارزش برند: ۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار.
بسیاری از کاربران ایرانی به این موضوع اشاره میکنند که از ۱۰ برند معرفی شده ۷ مورد از آن شرکت آمریکایی هستند و این در حالیست که در ایران شعار "آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه" سر میدهند. برخی از این کاربران نیز با کنایه عنوان میکنند خدا رو شکر آمریکا رو به زوال است اما چرا اسم شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو در لیست برترینهای جهان نیست.
گروه دیگری از کاربران هم ضمن اظهار تاسف از اینکه برندهای ایرانی هیچ جایگاهی در میان برندهای برتر دنیا ندارند عنوان میکنند همه برندهای برتر دنیا دارای برنامه استراتژیک بازاریابی هستند، اما هر شرکتی که دارای برنامه استراتژیک بازاریابی است، لزوما موفق نیست.