به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران از انجام توافق بین طرفین و حل موضوع خبر داد و گفت: قرار بر این شده که در مرحلهی اول 1700 تانکر حاوی سوخت که متوقف شده در مرز باشماق و 1000 تانکر مرز پرویزخان تردد کنند که 50 درصد آن به صورت حمل یکسره وارد عراق شده و 50 درصد دیگر ترانشیبمنت خواهد بود؛ به طوری که سوخت را در مخزنهای تعبیه شده در مرز تخلیه و از آنجا کامیونهای عراقی کالا را حمل خواهند کرد.
سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: اما بعد از اتمام کامیونهای متوقف شده شرایط به گونهای خواهد بود که تمامی تانکرها به صورت حمل یکسره وارد عراق میشوند ،با این تفاوت که کامیونهای عراقی هم میتوانند سوخت را از مبدا به مقصد منتقل کنند. براین اساس دیگر انتقال به صورت ترانشیپمنت نخواهد بود.
ماجرای توقف تانکرهای حاوی سوخت ایرانی در مرز اقلیم کردستان به این بر میگردد که در گذشته و تا حدودی قبل از کرونا جابهجایی سوخت به صورت حمل یکسره انجام میشد، اما همزمان با کرونا و به دلیل مسائل مربوط به پروتکلهای بهداشتی عراق تصمیم گرفت تا ورود سوخت به صورت ترانشیپمنت انجام شود؛ به طوری که کامیونهای ایرانی باید در مرز سوخت را در مخازن تعبیه شده تخلیه و کامیونهای عراقی آن را بارگیری و انتقال دهند که این موضوع با توجه به طولانی شدن فرآیند امکان تخلیه سریع و جابهجایی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد.
اما در ادامه تصمیم بر این شد تا انتقال سوخت به طور همزمان به صورت ترانشیپمنت و یکسره انجام شود، ولی چون در مرز پرویزخان امکان ترانشیپمنت بیشتر فراهم بود، کامیونهای عراقی نیز بابت انتقال کالا از مرز تا مقصد کرایه مناسبی دریافت میکردند و از سویی به نوعی رقابت با کامیونهای ایرانی به شمار میآمد، اما با توجه به اینکه حمل یکسره کامیون های ایرانی نیز به آن اضافه شد تا حدودی موجب اعتراض برخی عراقیها نسبت به این موضوع شد که مشکلاتی برای کامیونداران ایرانی در مسیر باشماق ایجاد شد و رانندگان نگران تردد بودند.