گفتگوی تلفنی ظریف با لاوروف درباره تنش در قره باغ

سرگئی لاوروف با وزیر خارجه ایران در مورد وضعیت قره باغ تلفنی صحبت کرد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در یک گفتگوی تلفنی از تشدید بی سابقه خشونت ها در منطقه درگیری قره باغ ابراز نگرانی کردند.

بیانیه مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا در مورد قره باغ

این وزرتخانه افزود: "نگرانی جدی مسکو و تهران از تنش بی سابقه در منطقه درگیری قره باغ بیان شد. خطر دخالت شبه نظامیان رادیکال گروههای مسلح غیرقانونی از سوریه و لیبی تأکید شد. عنوان شد که هیچ جایگزینی برای توافق دیپلماتیک وجود ندارد و آغاز آن باید یک آتش بس بدون پیش شرط باشد."

لاوروف به تلاشهای فشرده روسیه هم در ظرفیت ملی خود و هم در چارچوب تروئیكای روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای برقراری زودهنگام صلح در منطقه اشاره كرد. وزرا بار دیگر بر نقش مهمی که کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان می توانند در این زمینه ایفا کنند تأکید کردند.

وزارت امور خارجه روسیه افزود طرفین توافق کردند که تماس های بیشتری داشته باشند.

درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد دومین هفته خود شده و دو طرف طی این مدت، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند و بر اثر این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. دو طرف مدعی حملات طرف مقابل به غیرنظامیان هستند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال 1992 به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

بحث و گفتگو