سخنان کهنه سرباز روس در مورد روش های غیراستاندارد کار سازمان اطلاعات شوروی

به گفته یک کهنه سرباز نیروهای ویژه روسیه ، سرویس مخفی سازمان اطلاعات شوروی به لطف تصمیمات غیر استاندارد و غالباً متناقض یوری دروزدوف ، رئیس افسانه ای این سرویس رقیبان خود را فریب می داد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، والری پاپوف رئیس انجمن کهنه سربازان نیروهای ویژه "ویمپل" روسیه و یکی از شاگردان دروزدوف این عقیده را ابراز کرده است.

امروز شنبه 19 سپتامبر ، 95 مین سالگرد تولد یوری دروزدوف جشن گرفته می شود. به گفته پاپوف ، یکی از بارزترین ویژگی های دروزدوف "غیراستاندارد" بودن تصمیمات و اقدامات وی بود .وی خاطرنشان کرد : این مامور اطلاعاتی " نه طبق منطق ، بلکه با گرفتن تصمیمات ظاهراً متناقض با منطق" عمل می کرد.

عشق و زندگی مامور اطلاعاتی شوروی در تهران

یوری پاپوف می گوید " مشهورترین نمونه کار یوری ایوانوویچ دروزدوف به عنوان رئیس سرویس اطلاعاتی مخفی  چنین است. الکسی میخائیلوویچ کازلوف ، قهرمان روسیه ، که اطلاعاتی درباره اسرار برنامه هسته ای آفریقای جنوبی به دست آورد در اوایل دهه هشتاد دستگیر شد و در زندان محکومین به اعدام  در آفریقای جنوبی مورد شکنجه قرار گرفت. وی از همه این مخاطرات جان سالم به در برده ،  با چند افسر اطلاعاتی غرب رد و بدل شد و به میهنش فرستاده شد ".

پاپوف اضافه کرد پس از مدتی ، كازلوف از دروزدوف خواست كه او را دوبار به كار مخفی  در خارج از كشور بازگرداند و یوری ایوانوویچ سرانجام موافقت کرد. و این یک تصمیم نبوغ آمیز بود. او می فهمید که برای کازلوف ، کار عملیاتی زندگی او است . محاسبه این بود که هیچ کس باور نخواهد کرد که یک لو رفته و شناخته شده دوباره به خارج از کشوراعزام شود.  این مغایر منطق است ، درست است؟ اما دروزدوف این کار کرد.

به گفته این کهنه سرباز نیروهای ویژه ، کار اطلاعاتی به دلیل نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق وضعیت و محاسبه حرکت از قبل ، اغلب با شطرنج مقایسه می شود.

آقای کازلوف خاطرنشان کرد اما به عقیده وی این یک مقایسه نادرست است زیرا بازی شطرنج به تخته شطرنج محدود می شود و برای همه مهره ها قوانین حرکتی کاملاً مشخص وجود دارد اما کار اطلاعاتی مرزو حدود تعیین شده ، مقررات مشخص غیر قابل نقض و حرکات قابل پیش بینی برای حریف ندارد.

یادآور می شود یوری دروزدوف در بسیاری از عملیات های سازمان اطلاعات خارجی شوروی  از جمله در مبادله رودولف ابل ، افسر افسانه ای سازمان اطلاعات شوروی ، با فرانسیس پاور، خلبان آمریکایی ، شرکت داشت. دروزدوف تا زمان بازنشستگی در سال 1991 رهبری سرویس مخفی  سازمان اطلاعات  شوروی را بر عهده داشت.

بحث و گفتگو